حسن سبیلان اردستانی

سایت شخصی
حسن سبیلان اردستانی
نویسندگان

۲۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

تأثیر غول‌های رسانهای غربی بر رسانههای جهان1

مترجم: فاطمهسادات خلیلیفر2
چکیده
امروز، رسانه‌ها بخشی از زندگی بشر را شکل داده و در هر جامعه‌ای بر آن تأثیر گذارند. آنچه در این بین مورد سؤال قرار گرفته است و مقاله حاضر برای پاسخ‌گویی به آن تلاش می‌کند، علت تأثیر رسانه‌های غربی بر دیگر رسانههای جهان است. نویسنده با بیان ویژگی‌های شرکت‌های رسانه‌ای غربی، به دلایل موفقیت و نفوذ آنها می‌پردازد که به نظر وی عبارتند از: گستردگی ترکیبی فرهنگ غربی، نقش مهم زبان انگلیسی و سابقه طولانی رسانههای غربی. نویسنده معتقد است شرکت‌های رسانه‌ای برای موفقیت باید ترکیبی از انواع رسانه‌های موجود را از رادیو و تلویزیون گرفته تا اینترنت و تلفن همراه و... به کار بگیرند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۰۴
hasan sabilan ardestani

اینترنت و عِرق ملی: تحلیل نظری

نویسنده: اورن سافر 
مترجم: پایگاه اطلاع‌رسانی سیستم‌یار 

چکیده
افزایش میزان محبوبیت اینترنت اغلب عاملی فرسایشی برای به‌کارگیری رسانه‌های ملی تلقی می‌شود. این مقاله با ارزیابی انتقادی این فرضیه قصد دارد تا میزان استفاده از رسانه‌های اینترنتی را بررسی کند. این بررسی در قالب دو نظریه رسانه سنتی ـ که نقاط اهمیت اصلی در فهم نقش‌های ساختاری و مولد رسانه در حیطه ملی شناخته می‌شوند ـ انجام می‌پذیرد: تشریفات استفاده هم‌زمان، در کنار بررسی تأثیرات آن بر پنداشت جوامع و گفتمان رسانه‌ها، همراه با پنداشت ملی غالب از آنها. به عقیده نگارنده، عنصر تشریفات استفاده از رسانه رو به کاهش است. در صورتی که پدیده نوظهور استفاده از شبکه، مطالب منتشر شده در وب سایت‎ها، و اولویت‎ها و رفتارهای کاربران، انعکاس گفتمان ملی‌اند.
با توجه به گسترش رسانه‌های جدیدی که می‌توانند تأثیراتی مشابه اینترنت بر جامعه داشته باشند (مانند آی‌پی تی‌وی یا = آی پی مدیا) بررسی این پدیده‌ها می‌تواند منظر روشن‌تری را پیش روی مهندسان فرهنگی کشور قرار دهد.
کلیدواژگان: اینترنت، ناسیونالیسم، رسانه، تلویزیون.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۵۰
hasan sabilan ardestani

کنترل گسترده اذهان از طریق شبکه‌های تلویزیونی؛آیا افکارتان از آن خودتان هستند؟

الکس انصاری 
مترجم: پایگاه اطلاع‌رسانی سیستم‌یار 
چکیده
چرا عده بی‌شماری از مردم آمریکا موافق جنگ با عراق‌اند ؟ چرا بسیاری از مردم خواهان یک شبکه کنترل پلیسی ایالتی هستند؟ یکی از عناصر عمده درک کامل چرایی این نوع فساد دولتی و شرکتی، کشف علم جدید کنترل ذهن و مهندسی اجتماعی است. تنها نیم‌نگاهی به تعداد کثیر مستندات کافی است تا بفهمیم این دولت جهانی برای خیر بشر ساخته نمی‌شود. با اینکه شمار افرادی که به حقیقت این قفس راحت و ناپیدا پی می‌برند رو به افزایش است، کم نیست شمار شهروندانی هم که ماندن در این خواب غفلت را انتخاب می‌کنند. بدتر از اینان، افرادی هستند که گهگاه نیمه‌بیدار می‌شوند اما ترجیح می‌دهند که دوباره به سرزمین خواب و خیال بازگردند. این روند تصادفی نیست؛ بلکه به دقت طراحی و برنامه‌ریزی شده است. تلاش برای تحمیق جمعیت کره زمین هنری کلاسیک است که قبل از اقدام ایالات متحده در این جهت وجود داشته است. یکی از عناصر درک و رمزگشایی سیستم‌های کنترل را باید در کلاس جادوگران تبلیغات و اثرگذاری آموزش دید. برای شکست دیکتاتورها باید بدانیم آنها چگونه فکر می‌کنند و به چه چیز اعتقاد دارند.
این مقاله مواردی از شستشوی مغزی مخاطبان رسانه را که توسط قدرت‏های بزرگ و در راستای اهداف خود انجام داده‏اند شرح داده و خواننده را به توجه و دقت بیشتر در القائات پیام‏های رسانه‏ای وامی‏دارد.
کلیدواژگان: کنترل ذهن، حکومت پلیسی، سیستم کنترل، تلویزیون.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۴۸
hasan sabilan ardestani

خشونت در رسانه، بازتابی از نگرانی‌های اجتماعی ؟1

نویسنده: سالواتوره فولیسی2
مترجم: مرضیه خادمی3

چکیده
رسانه‌ها ابزاری هستند که می‌توانند اثرهای شگرفی بر فرهنگ ملت‌ها بگذارند. فیلم‌هایی پر از صحنه‌های خشونت‌آمیز و غیر اخلاقی، انسان‌ها را از فطرت طبیعی، اخلاقیات و آنچه مورد پسند جامعه است، دور می‌کنند. اثرگذاری مخرب و جبران‌ناپذیر این فیلم‌ها بر روح و روان و همچنین بر روند زندگی نوجوانان امری انکارناپذیر است. این فیلم‌ها خشونت را بخش جدایی‌ناپذیر فطرت انسان می‌شمارند و آنچه را بازدارنده آن باشد، محدویت‌هایی می‌نامند که انسان‌ها برای ستم‌کاری و سلب آزادی آنها وضع کرده‏اند. آیا این نوع فیلم‌ها زاییده ذهن سیاست‌مداران و فیلم‌سازان غربی هستند که در تلاشند تا اعمال خشونت و نقض قوانین را آزادی مطلق جلوه دهند یا اینکه برگرفته از فطرت و ذات طبیعی انسان‌ها هستند؟ نویسنده معتقد است خشونت به عنوان سرگرمی، راهی خوب و در عین حال منحرفانه برای بیدار شدن بشر است؛ چرا که در واقع، راه بی‌ارزشی برای زندگی است.
کلیدواژگان
خشونت در رسانه، سلب آزادی، تحقق مجازی امیال بشر.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۴۱
hasan sabilan ardestani

فیس بوک، عامل از بین رفتن جوامع ؟1

نویسنده: بلن فرناندس2
مترجم: مرضیه خادمی3

چکیده
پیشرفت‌های الکترونیکی و فن‌آورانه به ظاهر، رفاه و آسایش انسان‌ها را به همراه دارند، اما در واقع، ابزاری برای پیشبرد اهداف شوم سرمایه‌داران و سیاست‌مداران غربی هستند. با وجود تلاش فن‌آوری برای ورود عواطف و احساسات انسانی به دنیای مجازی، روز به روز، انسان‌ها را از ذات بشری و اجتماعی خود دور می‌سازد و آنها را به موجوداتی منزوی و افسرده تبدیل می‌کند که جز به خود و منافع شخصی خود فکر نمی‌کنند. فیس بوک، یکی از این ابزارهای فن‌آورانه است که با سرکوب روحیه جمعی، همکاری و احساسات ناب بشری؛ خشونت، ظلم، انسان آزاری و دیگر ویژگی‌های ضد انسانی را به طور نامحسوسی ترویج می‌دهد. جامعه پیشرفته و فن‌آوری که روزی از آنها به عنوان حامی انسان‌ها یاد می‌شد، هم اکنون مهم‌ترین تهدید علیه بشریت هستند. 
کلیدواژگان
فیس بوک، فن‌آوری، سلامت روانی، روابط اجتماعی، افسردگی.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۳۹
hasan sabilan ardestani

فن‌آوری دیجیتال و عصر نوین تبلیغات تخریب‌کننده1

نویسند: جان پیلگر2
ترجمه: هادی میرانی مقدم3

چکیده
عصر رسانهای جدیدی با پیشرفت امروزه فن‌آوری دیجیتالی در فیلم‌سازی و تبلیغات متولد شده است. عصری که در آن، افکار عمومی را از طریق ساخت تصویرهای ذهنی در مخاطبان به طور ناخودآگاه شکل میدهند. این امر موجب اهمیت یافتن مقوله هویت، دگرگونی معنایی فمینیسم و از بین رفتن مفهوم طبقه شده است. عوامل اطلاعاتی سیا و اسرائیل و سرمایهداران صهیونیست مثل مرداک که انحصار رسانهای را در دست گرفته‌اند، سیاستهای سلطه طلبانه و به ظاهر لیبرالیستی خود را به شکلی غیر مستقیم و خطرناکتر از فاشیسم آلمانی اعمال میکنند. برای مثال، در حالی که اسرائیل تنها خطر هستهای در خاورمیانه است، بر اثر تبلیغات، 99 درصد امریکاییها ایران را یک تهدید جدی میدانند.
کلیدواژگان
رسانه، تبلیغات، سیاست، سینما، افکار عمومی.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۳۵
hasan sabilan ardestani

تحلیلی انتقادی از سیاست فرهنگی ایالات متحده در بازار جهانی فیلم: دولت‌های ملی و قراردادهای تجارت آزاد1

نویسنده: دال یانگ جین2

مترجم: محمدرضا امین3

 

چکیده

این مقاله با تأکید بر بافت‌یابی بین صنعت فیلم و سیاست‌های فرهنگی دولت و نیز قراردادهای تجارت آزاد،4 به بررسی تاریخی مجموعه روابط اجتماعی و تعامل قدرت بین ایالات متحده و دیگر کشورها(به ویژه دولت‌های غیر غربی) و نیز بین منافع تجاری هالیوود و ایدئولوژِی سیاسی ـ انتقادی صنایع فیلم داخلی می‌پردازد. علاوه بر آن، این مقاله به تحلیل این مطلب می‌پردازد که آیا ایالات متحده، با حمایت و لابی‌گری هالیوود به ویژه با استفاده از قراردادهای تجارت آزاد در بستر جهانی‌سازی نئولیبرال، مانع استقلال و تنوع فرهنگی در دیگر کشورها شده است یا نه. این نوشتار مشخص می‌کند که ایالات متحده چگونه قدرت حکومتی خود را در بازار فرهنگی جهانی افزایش داده است. همچنین پی‌آمدهای قراردادهای تجارت آزاد در حوزه فرهنگ را در کشورهای مختلف تبیین می‌کند تا تأثیر فرهنگی این قراردادها بر بازارهای فرهنگی و بازارهای فیلم داخلی روشن شود. البته ایجاد ارتباط متقابل و تنگاتنگ بین قراردادهای تجارت آزاد و پی‌آمدهای زیان‌آور امضای چنین قراردادهایی برای صنایع فیلم داخلی کار ساده‌ای نیست. از این رو، نوشتار ما رابطه علّی و کلی‌تر بین قراردادهای تجارت آزاد و پی‌آمدهای آن در صنایع فیلم داخلی را به بحث می‌گذارد.

کلیدواژ‌گان

سیاست فرهنگی، صنایع فیلم، قراردادهای تجارت آزاد، جهانی‌سازی، هالیوود، دولت‌های ملی، نئولیبرالیسم، یونسکو.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۳۳
hasan sabilan ardestani

اثرات «مادی‌گرایی رسانه‌ای» بر مصرف‌کنندگان سیاهپوست امریکایی1

شائون تایری لیلی2
ترجمه و تلخیص: وحیده پیشوایی3
چکیده:
تصاویر امریکایی‌های اصیل در رسانه بیانگر نوعی تمرکز اجتماعی بر مادی‌گرایی است. ایده داشتن «چیزهای بهتر در زندگی» بر مصرف‏کنندگان افریقایی ـ امریکایی تأثیر گذاشته و منجر شده است. آنها اشیایی چون جواهرات، کفش و انواع خاصی از لباس را بخرند. هنرمندان و مشاهیر این تصاویر را در کلیپ‌های تصویری و نمآهنگ‌های تلویزیونی، در قالب عناوینی چون «بلینگ بلینگ4» و «زندگی افسانه‌ای» به نمایش می‌گذارند که در آنها عادت‌های خرج کردنِ غیرعادی، برجسته و خوب جلوه داده می‌شود. این پژوهش، ترویج مادی‌گرایی در رسانه و اثر آن را بر مصرف‌کنندگان سیاهپوست امریکایی بررسی می‌کند. در این تحقیق به منظور ارائه‌ پژوهش‌های انجام شده در باب تأثیر رسانه بر مصرف‌کنندگان سیاهپوست امریکایی، از نظریه وابستگی استفاده می‌شود؛ فرآیندی که پیش‌بینی می‌کند مردم برای برآوردن نیازهایی خاص یا دست یابی به اهدافی خاص، به اطلاعات نیاز دارند.
کلیدواژگان
مادی‌گرایی، رسانه، مصرف‌کننده‌ افریقایی ـ امریکایی، نظریه وابستگی.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۵۹
hasan sabilan ardestani

سلطه گوگل بر راهبرد‌های بازاریابی موتور جست‌وجو1

نویسنده: هلن سلین هال2

مترجم: مرتضی بارانی3


چکیده

شرکت گوگل با استفاده از محصولات و خدمات اینترنتی خود بر عرصه جست‌وجوهای اینترنتی سلطه یافته است. این سیطره این امکان را پدید آورده است که این شرکت با استفاده از شمار بسیار بالای کاربران فضای مناسبی برای تبلیغات در اختیار داشته باشد. اما اکنون با به وجود آمدن محصولات جدید در عرصه تلفن همراه، همانند اسمارتفونها (تلفن‌های هوشمند)، جست‌وجوهای اینترنتی از صفحات رایانه و لپتاپ به تلفن‌های همراه راه یافته است. شرکت گوگل برای حفظ سلطه خود در زمینه جست‌وجوهای اینترنتی با به کارگیری اقداماتی در تلاش است عرصه جست‌وجوهای اینترنتی از طریق تلفن همراه را نیز به خود اختصاص دهد. این انحصارطلبی باعث شده برخی از شرکتهای فن‌آوری‌های پیشرفته در مورد حق رقابت آزاد و اقدامات ضدرقابتی گوگل شکایتی بر ضد این شرکت تنظیم کنند.

کلیدواژگان: گوگل، جست‌وجوی اینترنتی، موتورهای جست‌وجو، تلفن همراه.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۵۴
hasan sabilan ardestani

سیستم‌های باز و سقف‌های شیشه‌ای1

نویسنده: آسترا تیلور 2

مترجم: مرضیه خادمی3


چکیده

نابسامانی‌ها، نابرابری و تبعیض‌ها در دنیای مجازی به پایان نرسیده‌اند، بلکه تقویت شده‌اند. مقاله حاضر به بررسی برخی از بی‌اخلاقی‌ها و تبعیض‌ها در فضای سایبر می‌پردازد و می‌کوشد ضمن معرفی دنیای دیجیتالی، مشکلات و معضلات آن را به خوانندگان خود نشان دهد؛ مشکلاتی که ممکن است در پس بعضی از شعارها نظیر دنیای باز پنهان شده باشند. شاید همین باز و آزاد بودن باعث شده باشد زنان بیش از مردان در فضای مجازی به حاشیه رانده شوند. مطالب این مقاله می‌تواند هشداری باشد برای کسانی که با دنیای مجازی روابط عمیقی دارند و نکاتی ظریف درباره چگونگی برقراری این ارتباط‌ها بیان می‌دارد.

کلیدواژگان: باز بودن فضای مجازی، انحطاط اخلاقی در اینترنت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۵۰
hasan sabilan ardestani

رسانه و مدیریت بحران - 2

گروه نویسندگان

به اعتقاد اکثر کارشناسان و تحلیل‌گران عملکرد رسانه در مواقع بحرانی نیاز به ساز و کار ویژه‌ای دارد. اما نکته کلیدی در این خصوص آن است که قدرت مهار و تدبیر هر بحرانی رابطه‌ای تنگاتنگ با میزان شناخت تهدیدات و فرصت‌های ناشی از آن و احصاء دقیق برآیند حاصله از این دو دارد؛ زیرا در شرایط بحران از یک‌سو اطلاعات مخدوش می‌شود و از جانب دیگر فناوری‌های معمول قدرت و به تبع آن، شیوه‌های تصمیم‌سازی و مدیریت در شرایط عادی ناکارا می‌شوند و هرگونه تدبیری مستلزم بهره‌وری مناسب از دانش‌های راهبردی متفاوت می‌باشد. بنابراین باید ملزومات سخت‌افزاری مثل برنامه‌ریزی مدون رسانه‌ای، تشکیل تیم بحران و سازمان‌های پشتیبان رسانه را پیش‌بینی کرد و تأثیر رسانه بر افکار عمومی و سیاست خارجی در مواقع بحرانی، عملکرد رسانه‌ها در موقعیت‌های مختلف بحران، آسیب‌ها و مزایای توجه رسانه‌ها به بحران (پیش، در طول و پس از بحران) نیز به عنوان نیازمندی‌های نرم‌افزاری مدیریت باید مورد توجه قرار گیرند.


به دنبال انتشار شماره اول پژوهشنامه «رسانه و مدیریت بحران»، و استقبال کارشناسان، اساتید و پژوهشگران حوزه رسانه از موضوع رسانه و بحران، گروه پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات استراتژیک تصمیم به انتشار سلسله مقالاتی در خصوص مسائل موجود در این حوزه تحت عنوان «رسانه و مدیریت بحران (2)» کرده است. در این شماره سایر موضوعات و دغدغه های موجود در این حوزه مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است.

مقاله اول این پژوهشنامه اختصاص یافته است به مقاله «مفهوم‌شناسی مدیریت بحران‌های بین‌المللی»، نوشته آقایان دکتر فیاض زاهد و دکتر محمد سلطانی‌فر. در این مقاله نویسندگان درصدد تبیین مفهوم‌شناسی مدیریت بحران‌های بین‌المللی هستند؛ بدین منظور ابتدا به رابطه بین مفهوم بحران، جنگ و انقلاب پرداخته شده، سپس به دسته‌بندی انواع بحران‌ها در سطوح کلان شامل بحران‌های سیستمی، تصمیم‌گیری و بحران‌های رویارویی بین‌المللی پرداخته شده است. در ادامه به تبیین رویکردها و برداشت‌های تاریخی ـ جامعه‌شناختی از بحران و مسأله برقراری ارتباط در بحران‌های ملی و بین‌المللی پرداخته شده است و در خاتمه نیز به نتیجه‌گیری پرداخته شده است.

مقاله بعدی تحت عنوان «مدیریت رسانه‌ها؛ مطالعه موردی جنگ آمریکا ـ عراق 2003»، نوشته آقای حمید ضیایی‌پرور است. موضوع اصلی این نوشتار بررسی نحوه عملکرد خبرنگاران همراه و نقش آنها در پوشش اخبار جنگ عراق و آمریکا در طول دوره اصلی جنگ 1/1/82 الی 21/1/82 می باشد. محقق برای انجام این تحقیق از روش‌های مختلفی برای به دست آوردن اسناد مرتبط با این پروژه استفاده کرده است از جمله عضویت در خبرنامه انجمن خبرنگاران آمریکا، سفر دو هفته‌ای به عراق در سال 1382 و مصاحبه با منابع مختلف.

مقاله بعدی اختصاص دارد به مقاله «رسانه ، دولت و جنگ؛ نوشتاری پیرامون رابطه رسانه‌ها و دولت در زمان جنگ» نوشته علی احمدی.
به اعتقاد نویسنده ماجرای حمله نظامی آمریکا به عراق به اندازه‌ای اهمیت دارد که تحولات این کشور هنوز هم یکی از مهم‌ترین رویدادهای مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی است و به‌ویژه در پوشش اخبار خارجی ایالات متحده آمریکا و کشورهای عربی، در صدر خبرها قرار دارد. در این میان، قدرت و نقش رسانه‌ها در آماده‌سازی افکار عمومی آمریکا برای ورود به جنگ و پوشش خبرهای جنگ و پس از آن بر کسی پوشیده نیست.

«مدیریت گروه خبری در بحران» عنوان مقاله ای است که توسط محمودرضا مرتضوی و خانم منصوره مرادی به رشته تحریر درآمده است. به اعتقاد نویسندگان، در مواقع بحرانی، نیاز عمومی به اطلاعات و توجه به اخبار رسانه‌های جمعی افزایش می‌یابد و مدیریت منابع انسانی تولید خبر، به‌منظور عرضه به‌موقع اخبار و اقدام هماهنگ و منسجم اعضای تیم‌های خبری بسیار حائز اهمیت است. تیم‌های خبری باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و سازماندهی شوند که با حداکثر بهره‌وری، ابعاد مختلف بحران را به‌منظور کاهش شایعات و افزایش امنیت جامعه، تحت پوشش خبررسانی قرار دهند. در این مقاله تلاش می‌شود تا الزامات و ضرورت‌های مدیریت گروهای خبری بر حسب وضعیت سه‌گانه بحران تشریح شود.

مقاله دیگر این پژوهشنامه تحت عنوان «نقش رسانه در هدایت، فرونشاندن و مدیریت بحران» است که توسط خانم مریم طاهریان نگاشته شده است. به اعتقاد نویسنده، رسانه‌ها پدیده‌هایی خنثی و صرفًا کاتالیزور نیستند بلکه از میان ابزار و فنون جدید فن‌آوری، بیشترین تأثیر را بر انسان دارند و پدیدآورنده عصر نو هستند. در این مقاله، نویسنده ضمن ارائه تعریف مفاهیمی چون بحران و مدیریت بحران بحث را به‌سمت وظایف مدیران و نحوه مقابله آنها با بحران، سبک‌های خبری مناسب مورد استفاده در این دوران، ملاحظات کانون‌های خبری و بازار شایعات و مدل‌های بحران سوق می‌دهد.

مقاله آخر این پژوهشنامه از نورمن سولومون تحت عنوان «جنگ پایان‌ناپذیر رسانه‌ها» که توسط شهرود امیرانتخابی و جواد حیران‌نیا برگردان و خلاصه شده است. به اعتقاد نویسنده، رسانه‌ها در آمریکا وابستگی به دولت را برای پیشرفت حرفه‌ای خود لازم و مفید می‌دانند و از آن استقبال می‌کنند؛ بنابراین حوادثی همچون بحران‌های بین‌المللی چون جنگ آمریکا ـ عراق و غیره فرصت مناسب را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد تا خود را به مراکز قدرت نزدیک کرده و از این طریق علاوه بر استفاده از مزایای ویژه، از جایگاه مناسبی در استفاده از منابع اطلاعاتی مرکز قدرت برخوردار شوند.
فهرست مقالات

پیشگفتار
مفهوم‌شناسی مدیریت بحران‌های بین‌المللی/ دکتر فیاض زاهد ـ دکتر محمد سلطانی‌فر
مدیریت رسانه‌ها: مطالعه موردی جنگ آمریکا ـ عراق 2003/ حمید ضیایی‌پرور
رسانه، دولت و جنگ: نوشتاری پیرامون رابطه رسانه‌ها و دولت در زمان جنگ/
علی احمدی
نقش رسانه در هدایت، فرو نشاندن و مدیریت بحران/ مریم طاهریان
جنگ پایان‌ناپذیر رسانه‌ها/ برگردان و خلاصه: شهرود امیرانتخابی ـ جواد حیران‌نیا

حق تکثیر: در سایت مرکز تحقیقات استراتژیک به نشانی زیر در اختیار عموم قرار دارد:
http://www.csr.ir/center.aspx?lng=fa

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.

» کتابناکهای مرتبط:
خشونت خانوادگی
گذری بر جامعه شناسی شناخت
به سوی جامعه‌ی باز

نسخه ها
PDF
حجم: 925 کیلوبایت
دریافت ها: 133
تعداد صفحات: 202

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۲۷
hasan sabilan ardestani

ارتباط مؤثر و روابط صمیمانه

نویسنده: 
مهارتهای زندگی توانایی های هستند که به ما کمک می کنند تا در موقعیت های مختلف، عاقلانه و صحیح رفتار کنیم. به طوری که آرامش داشته باشیم، لذت ببریم و در عین حال با دیگران ارتباط سازگارانه و مفیدی را برقرار کنیم و بدون توسل به خشونت و یا خود خوری بتوانیم مسایل پیش آمده را حل نمائیم و ضمن کسب موفقیت در زندگی احساس شادمانی داشته باشیم. یکی از مهمترین این مهارتها، مهارت در برقراری ارتباط مؤثر و ایجاد روابط صمیمانه با دیگران است. مهارتی که موجب اجتناب از برخوردهای نامناسب و تنش زا با دیگران شده و محیطی شاد و دلپذیر و به دور از کینه و دشمنی برای ما به ارمغان می آورد.
شما خود را در مهارتهای زندگی و به خصوص در برقراری ارتباط مؤثر و روابط صمیمانه با دیگران تا چه اندازه ماهر می دانید ؟ آیا مایلید توانایی های خود را در این زمینه اریابی و بازنگری کنید؟ آیا مایلید در باره نحوه برقراری روابط صمیمانه و فنون برقراری ارتباط مؤثر مطالب بیشتری بدانید. اگر چنین است این نوشتار به این منظور تدارک دیده شده و شما را در برقراریارتباط مؤثر و ایجاد درک و تفاهم با دیگران یاری خواهد داد

حق تکثیر : آپلود کننده ی کتاب ٬ نویسنده ی اثر است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۱۳
hasan sabilan ardestani
 آپلود توسط فاطمه شعیبی
دانلود کتاب آداب معاشرت و ارتقاء فن بیان با تلفن همراه

  • نویسنده: ناشناس
  • موضوع: اجتماعی
  • تعداد صفحات: ۴۸
  • فرمت: کتاب PDF
  • زبان: فارسی
  • تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۲
دانلود رایگان کتاب۲۴۶ کیلوبایت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۰۴
hasan sabilan ardestani


Effective-Communication-Skills-Workshop

دانلود کتاب مهارت های اجتماعی (دانلود این کتاب به همه توصیه می شود)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۲۷
hasan sabilan ardestani

مهارت های ارتباطی میان فردی



مهارت های ارتباطی میان فردی

نویسنده: 
روانشناسان برجسته ای چون «اریک فروم»، «کارن هورنای»، و «سالیوان» معتقدند که عدم توانایی برقراری ارتباط مؤثر، یکی از مهمترین علل حالتهای عصبی و اختلالات روانی و رفتاری است. همانطور که بعضی از کودکان معلول، به خاطر عدم توانایی و عدم مهارت در انجام کارها در زمینه هایی عصبی می شوند، بسیاری از ما چون نمی دانیم در برخورد با دیگران چگونه رفتار کنیم و مهارتهای روابط انسانی و ارتباط مؤثر را نمی شناسیم، دچار عصبیت، افسردگی و کینه توزی نسبت به خود و دیگران می شویم. بنا براین یادگیری اصول و قواعد برقراری ارتباط مؤثر، خود یکی از عوامل مهم سلامت و بهداشت روانی است. با آگاهی و تمرین رموز و فنون ارتباطی، ما در فضا و محیط توافق، تفاهم، و سازش و دوستی قرار می گیریم. با این همه اغلب مردم تصور می کنند که از مهارت لازم در برقراری ارتباط برخوردارند و کاربرد و تمرین دائمی ارتباط روزمره در کار و زندگی را کافی دانسته و آموزش را در این زمینه ضروری تشخیص نمی دهند.
شما در این باره چگونه فکر می کنید ؟ آیا مایلید توانایی های ارتباطی خود را اریابی و بازنگری کنید؟ آیا مایلید در باره فرایند و روشهای ارتباط و سد ها و موانع ارتباطی و فنون برقراری ارتباط مؤثر مطالب بیشتری بدانید. اگر چنین است این نوشتار که به این منظور تدارک دیده شده، شما را در برقراری ارتباط مؤثر و ایجاد درک و تفاهم با دیگران یاری خواهد داد

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.

» کتابناکهای مرتبط:
مبانی اقتصاد سیاسی
روش های اجرایی هدفمند کردن یارانه ها تا کنون شناسایی نشده است
بازاریابی تلفنی

نسخه ها
PDF
حجم: 566 کیلوبایت
دریافت ها: 9389
تعداد صفحات: 36

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۲۰
hasan sabilan ardestani

کتاب


ر آستانه فصل بازگشایی دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی کتاب " مهارت های ارتباطی" کار مشترک " کبری درویش پیشه " و " آرش شایسته نیا " ویژه استفاده دانشجویان رشته های مدیریت فرهنگی، روابط عمومی ، گرایش های گوناگون مددکاری اجتماعی در مقطع کارشناسی در 125صفحه و با قیمت 90هزار ریال از سوی انتشارات " ساکو"، ناشر کتاب های کمک آموزشی و دانشگاهی چاپ و به بازار کتاب عرضه شد .

مولفین در مقدمه کتاب آورده اند: ارتباط به نظر موضوع ساده‌ای است اما ارتباط محور اصلی زندگی ما انسان‌ها را تشکیل می‌دهد و ما هر روز بخش قابل ملاحظه‌ای از وقت خود را صرف برقراری ارتباط با دیگران می‌کنیم؛ چه بسا در این ارتباط که کار دشواری هم به نظر نمی‌رسد، به تبادل افکار، احساسات و تمایلات خود بپردازیم، شادی‌ها و ناراحتی‌های خود را بیان کنیم و یا به دیگران نشان دهیم که دوستشان داریم. پس هر نوع ارتباط ساده و پیچیده، مهمترین وسیله برای دستیابی به خواسته‌ها و تحقق بخشیدن به اهداف آرزوهای ما است و اشخاصی که بتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند به شدت کم‌شمار بوده در حالی که دقیقا در همین مواقع است که نقش ارتباط مؤثر و خوب حیاتی می‌شود.

بنابراین ارتباط بر کیفیت زندگی اثر زیادی می‌نهد و نقش مهمی در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی ما ایفا می‌کند؛ پس باید برای برقرار کردن «ارتباط مؤثر» با دیگران به آموختن مهارت‌های ارتباطی بپردازیم. بی‌شک کسب مهارت‌های ارتباطی بر کیفیت زندگی انسان تأثیر شگرفی داشته و می‌تواند تأثیر خود را در تمامی ابعاد مختلف زندگی انسان به نمایش گذارد تا آنجا که نبود آن احساس نارضایتی، تعارض با دیگران و تنهایی و انزوال در محیط‌های کاری، تحصیلی و خانوادگی را موجب می‌گردد. در این کتاب خواننده با موضوعاتی همچون : ارتباط ، عناصر ارتباط ، مدل های ارتباطی ، نظریه های ارتباطی، رموز موفقیت در ارتباط ، ارتباط موثر، مولفه های ارتباط موثر، انواع ارتباط ، هنر ارتباط انسانی و... آشنا می شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۱۲
hasan sabilan ardestani

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را برای یک دوره چهار ساله منصوب کردند.

  بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ی اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند.
اکنون  بیش از سه سال از تشکیل شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد: شورائی که با مرکز ملی فضای مجازی وابسته به آن، به عنوان نقطه کانونی مواجهه‌ی هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه، برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات آن شناخته شده است.

وظیفه اصلی این تشکیلات سیاستگذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و همچنین نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در این عرصه میباشد. لذا لازم است با توجه به تحولات سریع و پیچیده در این میدان از یک طرف و نیازهای واقعی و متراکم کشور از طرف دیگر، خود را برای انجام رسالتی سنگین در یک دوره چهار ساله آماده کند.
  اینجانب ضمن تأکید بر مفاد حکم اولیه تشکیل شورا و پیوست آن، ضروری می دانم که نکات و موارد زیر، مورد اهتمام و توجه جدی رئیس و اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد.
۱- انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت‌محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی.
۲- تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی در جهت تحقق تصمیمات آن شورا با وظایف: رصد وضعیت جاری فضای مجازی و پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات دراین فضا در سطح ملی و بین‌المللی،‌ ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذی‌ربط در ابعاد علمی، فنی، ‌اقتصادی، ‌بازرگانی، ‌حقوقی، انتظامی، ‌امنیتی و دفاعی مرتبط با فضای مجازی و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های ذی‌ربط در چارچوب مصوبات شورای عالی.
۳- ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه.
۴- اهتمام ملی و همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد،‌ متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور.
۵- تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن.
۶-    اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان دراین عرصه.
۷-    ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه.
۸- احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب وکار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی ونیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه.
۹- توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی – ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه و جلب مشارکت‌های مردمی و بکارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه.
۱۰- تدوین و تصویب نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی.
ترکیب اعضای حقوقی و حقیقی شورای عالی فضای مجازی برای دوره جدید به شرح زیر اعلام می شود:
اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس‌جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم،تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور، معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس  شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی:  حجج اسلام و آقایان دکتر سیدسعیدرضا عاملی، دکتر حمید شهریاری، دکتر رضاتقی‌پور، دکتر مهدی اخوان بهابادی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی و مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی.
از خداوند متعال توفیق خدمتگزاری روزافزون برای همه‌ی حضرات مسألت می‌کنم.
سید علی خامنه‌ای
۱۴/ شهریور/ ۱۳۹۴
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۵۴
hasan sabilan ardestani

فلسفه ارتباطات

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها  کتاب فلسفه ارتباطات همراه با فایل تصویری ترجمه شده آن منتشر شد. کنستانتین بودوریس و جان پوکالاس کتاب را تالیف و غلامرضا آذری به هراه حسین کیانی آن را ترجمه کرده‌اند.

در توضیحات ناشر آمده است:

کتاب حاضر تلاشی برای تامل در فلسفه ارتباطات یونان است. نویسندگان این جستار‌ها، با توجه به برخی از پدیده‌های معاصر همچون گسترش شگفت‌آور فناوری ارتباطات عمومی یا کاربرد‌های فراگیر رایانه و اینترنت، نظر خود را به فرهنگ یونان و آرا و اندیشه‌های آن معطوف کرده‌اند، چر اکه، به گمان آنان، این اندیشه‌ها می‌توانند ما را در فهم شیوه‌های برقراری ارتباطات یاری کنند.

 اگر چه این مقالات از لحاظ رویکرد هدف و دامنه بحث با یکدیگر متفاوتند، همه آن‌ها به این مفهوم می‌پردازند که مسائل ارتباطات از گذشته‌های دور تا کنون از اساس به همان شکل باقی مانده‌اند، به همین اعتبار، همه آن‌ها همان واحد‌های سه‌گانه تحلیل را به کار می‌گیرند که اندیشمندان یونانی قرن‌ها پیش مورد توجه قرار داده بودند این واحد‌های سه‌گانه عبارتند از: لوگوس (به معنای کلمه یا کلام). گوینده و شنونده.

فلسفه ارتباطات را انتشارات ققنوس منشر کرده است.

انتهای خبر //  دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۲۲
hasan sabilan ardestani

http://www.magiran.com/cover/mg2952_7icl.jpg

نشریه نامه فرهنگ و ارتباطات

ISSN 7782-2251

دوفصلنامه

سال چهارم، شماره 6-7، بهار و تابستان 1391

 


مطالعه تطبیقی ارتباط با خود در دو مکتب غربی و اسلامی
محمد سهیل سرو   ص 9
مشاهده متن    [PDF 334KB]    
 تبارشناسی معرفت (مقایسه موردی معرفت شناسی فوکو و جاحظ)
بنت الهدی بنائی   ص 33
مشاهده متن    [PDF 340KB]    
 تقوی راه وصلو به سینمای طراز انقلاب اسلامی؛ پژوهشی در امکان سینمای دینی با تکیه بر آراء سید مرتضی آوینی
حوریه بزرگ   ص 61
مشاهده متن    [PDF 239KB]    
 بررسی جایگاه ارتباطی امام مهدی (عج) در داستان تشرفات عصر غیبت (از طریق بهره گیری از مدل کنشگران گریماس)
محمد نوریان   ص 81
مشاهده متن    [PDF 544KB]    
 پدیدار شناسی اعتکاف دانشجویی با تاکید بر ارتباطات میان فردی
حدیثه اسفندیار   ص 111
مشاهده متن    [PDF 361KB]    
 رمان عامه پسند ایرانی (چیستی، کارکردها و تحولات)
مرتضی انصاری زاده   ص 141
مشاهده متن    [PDF 313KB]    
 بررسی و تحلیل رابطه بازنمایی رسانه ای و دیپلماسی رسانه ای
کاظم موذن   ص 171
مشاهده متن    [PDF 341KB]    
 مصرف ماهواره در خانواده های متدین تهران
احسان میهن دوست   ص 197
مشاهده متن    [PDF 1306KB]    
قیمت: 40000 ریال
تاریخ انتشار: 26/2/94
تلفن: 88575025، 88575024 (021)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۳۱
hasan sabilan ardestani
(۰)
دانلود رایگان کتاب ۳.۲ مگابایت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۱۸
hasan sabilan ardestani
دانلود کتاب هنر ارائه و سخنرانی
(۱)
دانلود رایگان کتاب۳۶۹ کیلوبایت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۱۵
hasan sabilan ardestani

Winning Body Language: Control the Conversation, Command Attention, and Convey the Right Message without Saying a Word

Winning Body Language: Control the Conversation, Command Attention, and Convey the Right Message without Saying a Word

English | 2010 | ISBN: 0071700579 | 256 Pages | PDF | 1,7 MB

The Unique System of Nonverbal Skills Used by the Most Effective Leaders in Business Today
CONTROL THE CONVERSATION, COMMAND ATTENTION, AND CONVEY THE RIGHT MESSAGE--WITHOUT SAYING A WORD
Whether you're presenting an idea, delivering a speech, managing a team, or negotiating a deal, your body language plays a key role in your overall success.

This ingenious step-by-step guide, written by an elite trainer of Fortune 50 CEOs and G8 world leaders, unlocks the secrets of nonverbal communication--using a proven system of universal techniques that can give you the ultimate professional advantage. Learn easily how to:

Successfully master the visual TruthPlane around you to win trust now.
Gesture in a way that gains everyone's attention- even before you speak.
Appeal to others' deep psychological needs for immediate rapport and influence.
You'll discover how to sit, stand, and subtly alter your body language to move with confidence, control conversations, command attention, persuade and influence others, and convey positive energy-without saying a word.

It's the one key to success nobody talks about!

Download:

http://longfiles.com/3tcp3cpb67xl/Winning_Body_Language_Control_the_Conversation-_Command_Attention-_and_Convey_the_Right_Message_without_Saying_a_Word_ebook3000.pdf.html
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۲۲
hasan sabilan ardestani

Unthinking Modernity: Innis, McLuhan, and the Frankfurt School

Unthinking Modernity: Innis, McLuhan, and the Frankfurt School

English | Feb. 1, 1995 | ISBN: 0773512322 | 205 Pages | PDF | 12.42 MB

This comparison of European and Canadian political thought, reinterprets the communications theory of Harold Innis and Marshall McLuhan as a Canadian variant of the critical theory associated with the early Frankfurt school. Stamps argues that Innis and McLuhan worked towards a theory of how westerners have developed classifications through which they perceive the world. Moreover, he shows that they used insights derived from their North American experience to add a new media-based perspective to such a theory. 

Download:

http://longfiles.com/0oolllc48qfb/Unthinking_Modernity_Innis-_McLuhan-_and_the_Frankfurt_School_ebook3000.pdf.html
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۲۱
hasan sabilan ardestani