حسن سبیلان اردستانی

سایت شخصی
حسن سبیلان اردستانی
نویسندگان

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

نرم افزار SPSS امروزه همه گیر شده است و اغلب دانشجویان و پژوهشگران به آن نیاز دارند. در این پست، پاورپوینتی آموزشی که در برگیرنده 175 اسلاید آموزشی است برای دریافت در اختیار شما قرار داده ام. در این پاورپوینت، مباحثی در رابطه با مبانی و همچنین انجام آزمون های عملی در نرم افزار شرح داده شده و در انتها منابع مناسب برای بهره گیری و آموزش نرم افزار ارائه شده است. اسلایدها در یک کارگاه ارائه شده است و استفاده آموزشی از آن بلامانع است.

برای دریافت پاورپوینت بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

 

حجم فایل: 6 مگابایت

فرمت: پاورپوینت

تعداد صفحه: 175

رمز: 3535

برای دریافت آخرین مطالب و فایل های آموزشی در کانال تلگرامی مهارت پژوهشگری عضو شوید:

https://telegram.me/isociology

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۹:۲۷
hasan sabilan ardestani

   امروزه بحث انواع خیانتها در جامعه مطرح است مانند اختلاس، دروغ، عدم وفاداری و غیره اما در این میان برخی دیگر از خیانتها حتی عنوان نیز نشده و نمی شوند مانند قراردادهایی که در پشت درهای بسته انجام می شود و به اطلاع شهروندان نمی رسانند اما از همه اینها مهمتر، فیلترینگ غیر هوشمند است.

   فیلترینگ غیر هوشمند به معنای این است که گروه فیلترینگ برخی از سایتهای کلان را بدون اینکه مصادیق مجرمیت از نظر قوانین جمهوری اسلامی داشته باشند را فیلتر می نماید. بطور مثال بلاگ اسپات [وبلاگ گوگل]، فیس بوک، یوتیوپ و غیره که هیچکدام از این سایتهای ارائه دهنده خدمات، مصداق جرائم رایانه ای جمهوری اسلامی ایران نیستند و این شهروندان هستند که در این سایتها میتوانند هرگونه محتوایی را تولید کنند به مانند تمامی سایتهای خدمات دهنده دیگر.

  اما مشکل در اینجا است که سایتهایی توسط شورای فیلترینگ، فیلتر می شوند که به عنوان سایتهای معتبر و اصلی محسوب می شوند و بخش عمده ای از استفاده کنندگان فعال جهانی نیز از این سایتها استفاده می کنند. ویژگی این سایتها اعتبار و قابلیت آنها است که سایتهای دیگر این ویژگی ها را ندارند. بطور مثال تمامی وبلاگها و فتوبلاگهای ایرانی که دارای قدمت هستند یا از دور خارج شده اند و یا مانند بلاگفا در سه دوره تمامی اطلاعات شهروندان و محتوای فارسی را نابود ساخته اند و جالب است که صاحبان و مسئولان این سایتها به غیر از اینکه به دادگاه کشانده نشده اند که چگونه یک فرد در اثر اهمال میلیاردها دلار ضرر به یک کشور رسانده است و توانسته است زحمات چندین ساله چند میلیون شهروند ایرانی را نابود سازد! حتی در مجامع نیز جمله ای در خصوص این خطا توسط مسئولین و مدعی العموم به زبان رانده نشده است. در صورتی که «بلاگ اسپات» جزو اولین وبلاگهای بوده است و به غیر از اینکه هر سال امکان جدیدتری به آن اضافه می نماید اتفاق بیشتری برایش رخ نداده است.

   نکته قابل توجه آن که شبکه های اجتماعی علمی، کاملاً وابسته به سایتها و وبلاگها هستند به این ترتیب که شبکه های اجتماعی علمی فقط باز نشر مطالب علمی سایتها و وبلاگها را انجام میدهند حال زمانی که خدمات دهنده های اینترنتی داخلی نامعتبر می باشند و کسی جرأت تولید محتوا روی آنها را ندارد، دیگر محتوایی تولید نمی شود و محتواهای سابق نیز که منعدم شده اند، دیگر محتوای علمی برای باز نشر نمی ماند.

   به این ترتیب پیامد فیلترینگ غیر هوشمند، سوق دادن شبکه های اجتماعی به سمت محتواهای سبک و مبتذل می باشد که نیاز به سایت و وبلاگ معتبر ندارند و در خوشبینانه و ساده ترین نوع برداشت این است که شبکه های اجتماعی علمی به علت نداشتن منابع علمی قوی، پس از مدتی به وادی تکرار می افتند و به غیر از پیامهای مختصری که در شبکه های اجتماعی تولید شده است پیام دیگری برای انعکاس نداشته باشند.

   شاید در آینده بتوان با پول نفت خیلی از خیانتهای اقتصادی را جبران کرد ولی آیا با پول می شود علم و فرهنگ نابود شده را نیز احیا کرد؟ به طور حتم این خیانت با هیچ چیزی قابل برگشت نیست و آیندگان مسببین کنونی را به هیچ وجه نخواهند بخشید.

دکتر حسن سبیلان اردستانی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۴ ، ۱۵:۲۸
hasan sabilan ardestani

در یک موقعیت ارتباط کلامی هریک از ارتباط گران، شیوه خاصی از رفتار کلامی را از طرف دیگر ارتباط انتظار دارد. مثلا انتظار دارد برخی از واژگان و حتی نحوه بیان خاصی به کاربرده شود یا مورد استفاده قرار نگیرد. اما در صورتی که این انتظار توسط یکی از طرفین ارتباط نقض شود و او از زبان به شیوه ای متفاوت از حوزه مورد انتظار طرف دیگر ارتباط استفاده کند، این نقض انتظار ممکن است علاوه بر اینکه مخاطب را متعجب می کند، در میزان تاثیرگذاری پیام بر مخاطب و اقناع او، اثر بگذارد:
1.     زمانی که این انتظار زبانی نقض شود و یا زبان صریح استفاده شود، احتمالا بیشتر به خاطر آورده می شود، زیرا شنونده مدت زیادی درباره آن فکر می کند، احتمالا او تلاش می کند علت استفاده از شیوه جدید را دریابد و تصویر ذهنی خویش را پردازش نماید.
ممکن است یک دختر نوجوان اصطلاحاتی را که از گروه همسالانش در بیرون از منزل یادگرفته، در خانه نیز به کاربرد.
2.     در جریان یک موقعیت ارتباط کلامی و با توجه به ویژگی های طرفین ارتباط ، هر یک از طرفین ارتباط، انتظار دارد که قوت و شدت زبان طرف دیگر ارتباط ثابت/یکسان بماند.
برای مثال توقع می رود مردها در مقایسه با زنان، زبان قوی تر و تحکم آمیزتری را به کاربرند. مثلا انتظار
می رود  مردان در زمین فوتبال، زبان محکم تری را به استفاده کنند. همچنین توقع می رود مردان در یک ارتباط کلامی با همجنسان خود، زبان محکم و تحکم آمیزتری را به کاربرند تا زمانی که با زنان صحبت می کنند.
بورگن، جونز و استوارت (1975) در جریان تحقیق دریافتند زنانی که زبان پر احساس و تند و تیزی را به کار می برند کمتر از مردانی که به طور مشابه همین شیوه زبان را به کار می برند، در اقناع مخاطبان خود موفقیت کمتری می یابند.
3.     نکته قابل توجه این است که سبک بیانی که نخستین بار هر یک از طرفین ارتباط به کار می برد در تعیین انتظارات مخاطب از پیام های بعدی او تاثیر مهمی دارد. بدین ترتیب، اگر انتظارات مخاطب در پیام های بعدی که توسط فرستنده پیام ارسال می گردد، نقض شود، این نقض انتظار ممکن است تاثیر اقناعی پیام های بعدی را افزایش دهد یا مانع از تاثیر اقناعی پیام گردد. بنابراین، نقض انتظارات زبانی را می توان یک متغیر اثرگذار و مهم در معادله اقناع دانست.
·        هفت قضیه اصلی نظریه:1.     مردم یکسری از انتظارات فرهنگی و اجتماعی را درباره رفتارهای کلامی که بر پذیرش پیام های اقناعی از سوی آنها موثر است، به وجود می آورند.
2.     اگر نقض انتظار به صورت منفی و نادرست برای تاثیر اقناعی پیام به کار گرفته شود، در واقع از بروز رفتارهای اقناعی مطلوب فرستنده پیام و یا نتایج دیگری چون تغییر نگرش یا واکنش موثر جلوگیری می کند.
3.     استفاده از زبانی که به طور مثبت انتظارات مخاطب را نقض می کند در فرایند ارتباط، تاثیر اقناعی را سهولت می بخشد.
4.     افرادی – در نقش فرستنده پیام - که از مقبولیت اجتماعی بالایی برخوردارند،  در انتخاب سبک زبان برای پیام های اقناعی خویش، آزادی بیشتری دارند. برعکس، افرادی که از مقبولیت اجتماعی پایین تری برخوردارند باید در انتخاب سبک زبان برای پیام های اقناعی خود انعطاف بیشتری به خرج دهند.
5.     افرادی که مقبولیت اجتماعی بالاتری دارند در استفاده از شدت زبانی پایین نسبت به ارتباط گرانی که مقبولیت پایین تری دارند و از زبان قوی یا متعادل تر در ارتباط استفاده می کنند، بسیار موفق ترند.
6.     ارتباط گرانی که مقبولیت اجتماعی پایین تری دارند ، در صورتی که خشونت کمتری در بیان شفاهی خود به  کاربرند، در تحقق اهداف اقناعی خود موفق ترند.
7.     پیام های مردان در فرایند ارتباط کلامی در صورتی که شدت بالایی داشته باشد، اثر گذار خواهد بود. اما در مورد  زنان زمانی که شدت پیام ارسالی ضعیف باشد، اثر اقناعی خواهد داشت.
نقض انتظار زمانی مثبت تعبیر می شود که  یک رفتار ارتباط کلامی بهتر از حد انتظار رخ دهد.
·        مثال:درخصوص حفاظت در برابر خورشید، متخصصان و مدارس در استفاده از زبانی با شدت قوی، بیشتر اقناع کننده خواهد بود زیرا آنها به عنوان افرادی که مقبولیت اجتماعی بالایی دارند، محسوب می شوند.
·        نتیجه:فهم تاثیرات زبان در موقعیت های ارتباطی، ارتباط گران را کمک می کند تا از واژگان مناسب و شایسته در جهت نیل به اهداف مورد نظر خود، استفاده کنند.
·        محدودیت ها:1.     پیش بینی قبلی درباره این که آیا یک نقض انتظار مثبت یا منفی رخ خواهد داد از سوی گیرنده دشوار است.
2.     تایید این نظریه، دشوار است.

[ سه شنبه ۳ آذر۱۳۹۴ ] [ 15 ] [ شفیع بهرامیان ] 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۴ ، ۱۸:۱۱
hasan sabilan ardestani

 ریچارد وست؛ لین .اچ. ترنر


    Introducing COMMUNICATION THEORYS


    Richard west / Lynn H.Turner

ترجمه: فرید محمد نژاد

    

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۴ ، ۱۸:۱۰
hasan sabilan ardestani

پیش زمینه سازی مرحله ای از کار است که معمولا جنبه آماده سازی، ایجاد آگاهی یا آشنایی دارد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۴ ، ۱۸:۰۱
hasan sabilan ardestani