حسن سبیلان اردستانی

سایت شخصی
حسن سبیلان اردستانی
نویسندگان

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

چرا مسئولین در خصوص مشکلات اقتصادی با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند؟ این یاداشتی است که هر روزه در مطبوعات، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی تکرار می‌شود؟ همه اعم از رسانه‌ها و  شهروندان انتظار دارند دولت و مسئولان شرایط بحرانی و مبهم کشور را برایشان تشریح و آینده را ترسیم نمایند.

اما مشکل مسئولین در ایران این است که هیچ راه حل و استراتژی برای برون رفت از بحران که هیچ حتی برای اداره کشور نیز ندارند. اگر به سند چشم انداز، برنامه توسعه و بودجه سالانه نظری شود هیچگونه نشانی از یک استراتژی عملیاتی برای اداره کشور دیده نمی‌شود.

در گذشته با توجه به ساختارهایی که از رژیم گذشته باقی مانده بود فقط با تزریق پول نفت به سیستم، بقا سیستم تضمین می‌شد امّا 1- ساختار جهانی متحول شده است و در هزاره سوم ساختارهای نیم صده گذشته به کار نمی‌آیند و 2- با بزرگ شدن جامعه و بالا رفتن سطح انتظارات، پول نفت [اگر در تحریم نباشد] کفاف اداره این جامعه را نخواهد داد.

نکته بعدی این است که تاکنون اگر رقابت سیاسی بین جناح‌های سیاسی و احزاب می‌بود مربوط به «تصاحب قدرت و منصب» بوده است اما در وضعیت کنونی که نیاز به «اداره کشور» می‌باشد هیچ یک از احزاب و جناح‌های سیاسی جرأت حضور در صحنه رسانه‌های آزاد و مطالبه گر را ندارند چون با انداختن مسئولیت مشکلات به زمین یکدیگر این کشور اداره نخواهد شد.

سال 1378 در سخنرانی که محسن رضایی در سازمان صداوسیما می‌کرد از وی سوال شد که استراتژی شما برای مقابله با آمریکا چیست؟ ایشان در جواب گفتند ما هرگاه استراتژی داشتیم شکست خورده‌ایم و هرگاه استراتژی نداشتیم موفق‌تر بوده‌ایم! این روند ناصواب قبل و بعد از آن تاریخ نیز تداوم پیدا کرده است در صورتی که اداره کشور نیاز به برنامه و سیاست‌های جامع، مدون و مصوب مجلس شورای اسلامی دارد که حتی در دستور کار مجلس این موضوع قرار ندارد و هیچ طرح و لایحه ای برای اداره این کشور دیده نمی‌شود و با مصوبات کلی، بی ربط و منقطع کنونی، فقط وقت و هزینه کشور تلف می‌شود.

انتظار از مسئولان برای ارتباط با رسانه‌ها و شهروندان مطالبه‌گر، امری محال است مگر آنکه به مانند گذشته با استفاده از رسانه یکسویه صداوسیما حرف‌های تبلیغاتی و نمایشی زده شود.

دکتر حسن سبیلان اردستانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۹۷ ، ۰۹:۱۳
hasan sabilan ardestani