حسن سبیلان اردستانی

سایت شخصی
حسن سبیلان اردستانی
نویسندگان

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

چکیده

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) این مقاله به مطالعه عوامل مؤثر بر مدیریت رسانه رادیو می پردازد و درصدد است این قابلیت را فراهم آورد تا با  شناسایی و تحلیل آن ، به توصیف عوامل محیطی موثر بر عملکرد سازمان  صدای جمهوری اسلامی ایران بپردازد و با ارائه الگوی مناسب مدیریتی راهکارهایی برای  نفوذ بیشتر رادیو در جامعه ارائه دهد. گذشته از این‌ها، صنعت رسانه رادیو ، به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر به ‌فرد آن نیاز به تحلیل‌های دقیق‌تری را  دارد و این مقاله سعی می کند این نیاز را ارزیابی کند.  مقاله حاضر از نوع مروری است. در این مطالعه، رسانه رادیو  در یک الگوی فراگیر مدیریتی با استفاده از روش کتابخانه ای و دلفی، از طریق مصاحبه، برای استخراج نظرات کارشناسان و فعالان متخصص دراین عرصه بررسی شده است.  در ادامه با ترکیب نتایجِ بررسی متون انتشاریافته ، ماتریس عوامل محیطی داخلی و خارجی موثر بر رسانه رادیو  ارائه شده است. نتایج  حاصل از این تحقیق نشان می دهد که کلیه اجزا و عناصر محیطی ،اعم از داخلی و خارجی که هم ناظر بر بُعد محتوایی و هم بُعد شکلی و ساختاری است در تعامل مؤثر با هم در لایه درونی یا محیط داخلی سازمان رادیو تاثیر گذار هستند و نهایتا محیط یا نظام ارزشی ای است که سازمان و عناصر محیط بیرونی سازمان در آن فعالیت می کنند و رادیو برای حضوری پویا و نفوذی بیشتر در جامعه ، بایستی درفعالیت‌های برنامه‌سازی خود ملزومات فرهنگی و ارزشی حاکم بر جامعه را مَدنظر داشته باشد.

کلید واژگان

رادیو، سازمان های رسانه ای،مدیریت عملکرد، ماتریس عوامل محیطی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۲۱:۲۹
hasan sabilan ardestani

کتاب «سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نوظهور» نوشته دکتر کاترین ولتمر و به ترجمه منصور حسینی و دکتر شهلا بهرامی رشتیانی به تازگی منتشر شده است. این کتاب در 345 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 15 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب صدا به چاپ رسیده است.
در پشت جلد کتاب آمده است: «این کتاب که به موضوع نقش رسانه‌ها در دموکراسی‌های نوظهور می‌پردازد تلاشی است که نویسنده آن سعی کرده با همه سونگری به رابطه میان سیاست و رسانه،‌راهی برای درک تحولات اخیر در این کشورها بگشاید.
نویسنده در این کتاب با توضیحی درباره دموکراسی و مفاهیم متفاوت آن به فقدان تعریفی واحد از دموکراسی اذعان کرده و با برشمردن انواع دموکراسی تصریح کرده است که تمایزات انواع دموکراسی‌ها بیانگر آن است که تنها یک راه درست برای تحقق دموکراسی وجود ندارد و شرایط فرهنگی و اجتماعی هر جامعه پذیرای نوع متفاوتی از دموکراسی است.
نویسنده یک تمایز آشکار و اصلی میان دموکراسی‌های نوع اول با دیگر دموکراسی‌ها قائل است و می‌گوید: در دموکراسی‌های تثبیت شده در غرب، ساختارها و شیوه‌های عملکرد نهادها و موسسات کلیدی نظیر پارلمان‌ها، انتخابات و احزاب سیاسی زمانی شکل گرفت که خبری از رسانه‌ها به سبک و سیاق امروزی نبود. همه این سازوکارها زمانی ایجاد شدند که رسانه‌ها به عنوان یک نیروی برتر و نافذ در زندگی روزمره مردم مطرح نبودند. بالعکس، دموکراسی‌های تازه تأسیس اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک بلافاصله بعد از شکل‌گیری به سمتی خیز برداشتند که از آن به عنوان دموکراسی رسانه‌ای یاد می‌شود.
رسانه‌های نوین کارکردهای متفاوتی ایفا کرده که از حفظ وضع موجود و در خدمت حاکمیت‌های اقتدارگرا بودن تا عامل اصلی و تأثیرگذار در گذار به سوی دموکراسی، متمایز بوده است که علت آن به ساختار رسانه و روابط آن با قدرت سیاسی حاکمیت در ابعاد گوناگون و نیز اصل حرفه گرایی در رسانه برمی‌گردد.
***
کتاب «سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه» در 247 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 15 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.
در مقدمه این کتاب که تألیف دکتر فریدون وردی نژاد و دکتر شهلا بهرامی رشتیانی آمده است: «برای شناخت سازمان‌های رسانه‌ای به دو مقدمه اساسی نیاز داریم: مقدمه اول اطلاعات و تاریخچه آن در گذر دو عرصه مدرنیته و پسامدرنیته و فناوری‌های نوین ارتباطی است که بدون آن‌ها شناخت و درک فعالیت سازمان‌های رسانه‌ای امکان‌پذیر نخواهند بود.بدین منظور در فصل اول این کتاب به مفاهیم اطلاعات، دانش مروری داشته است و با بررسی تاریخچه هر یک در عرصه ارتباطات تحولات آن را تا امروز بررسی کرده است. در فصل دوم، با گذر کوتاهی بر تأثیرهای فناوری بر رسانه مبانی فلسفی فناوری نظرات سه اندیشمند کلیدی در این عرصه یعنی هایدگر، فوکو و میچم را برری و با بحث فناوری در جامعه، نظریه‌های فناوری و فناوری رسانه‌ای را مرور کرده است. این دو فصل به دانشجویانی که از رشته‌های غیر از ارتباطات وارد عرصه دانش آموختگی مدیریت رسانه شده‌اند کمک خواهد کرد و از دو مبحث اصلی در مدیریت رسانه یعنی اطلاعات و فناوری شناختی اجمالی داشته باشند.
در فصل سوم با عنوان سازمان و مدیریت و شکل‌گیری کار جمعی در روند تاریخی ضمن بررسی ویژگی‌های مدیریت در دوره‌های رنسانس، صنعتی، نوگرایی و فرانوگرایی به تمایزهای عرصه مدیریت در دو دوره مدرنیته و پسامدرنیته پرداخته شده و وجوه تمایز را در عرصه سازمان‌های رسانه‌ای پی‌گرفته است. این فصل هم به دانشجویان رشته ارتباطات کمک خواهد کرد تا با فضای کار جمعی و مدیریت آن در دوره‌های گوناگون و چگونگی شکل‌گیری عرصه مدیریت و سازمان چونان رشته‌ای علمی آشنا شوند.
در فصل چهارم، با بررسی مفاهیم اصلی در حیطه سیاست‌گذاری، چگونگی آن در سازمان‌های رسانه‌ای بررسی شده است. سپس تمایزهای سیاست‌گذاری در سازمان‌های رسانه‌ای مانند فرآیندهای سیاست‌گذاری در رسانه‌ها، مدل‌های سیاست‌گذاری در سازمان‌های رسانه‌ای، محیط سیاست‌گذاری در سازمان‌های رسانه‌ای، سیاست‌گذاران و نقش آفرینان در سازمان‌های رسانه‌ای، مراحل سیاست‌گذاری در سازمان‌های رسانه‌ای، سیاست‌گذاری و ساختار در سازمان رسانه‌ای بررسی شده است.
فصل پنجم به مبحث راهبرد و رسانه اختصاص دارد و با تشریح تعاریف بنیادی در رویکرد‌های استراتژیک، تفکر استراتژیک، برنامه‌ریزی و مدیریت به موضوع راهبرد در رسانه، مراحل طراحی راهبرد رسانه‌ای، مدل‌های ارتباطی و راهبرد رسانه‌ای، الزامات راهبرد رسانه‌ای، برنامه‌ریزی تولید و و توزیع پیام و اجرای برنامه و ویژگی‌های استراتژی کارآمد در رسانه، پرداخته شده است. در پایان استراتژی‌های رایج در رسانه و مزیت رقابتی در سازمان‌های رسانه‌ها و عوامل تأثیرگذار و تعیین کننده در آن بحث و بررسی شده است.»

http://khorasannews.com/PrintOnlineNews.aspx?id=2143091

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۲۱:۱۹
hasan sabilan ardestani

کتاب «ارتباطات خطر؛ نظریه ‏ها و مدیریت آن» نوشته دکتر حسن خجسته، رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر شد.

این کتاب درصدد رمزگشایی از انواع خطرها، چگونگی درک و دریافت مردم از آن‏هاست. همچنین در پی بیان نوع ارتباطات برای اعلام یا تحذیر مردم از خطرهای پیش رو و نحوه مدیریت آنهاست.




کتاب در پنج فصل تنظیم شده است: فصل اول، به بیان کلیات و تعاریف عمومی و مقایسه میان مفاهیمی از جمله خطر، مخاطره و بحران اختصاص یافته است. در فصل دوم، درک خطر و انواع نظریه ‏های پیرامون آن به تفصیل بحث شده است. چیستی و معنای ارتباطات خطر، محتوای اصلی فصل سوم را به خود اختصاص داده است. در فصل چهارم، دربارة مخاطبان مورد نظر در ارتباطات خطر بحث و بررسی شده است و فصل پایانی به توصیف و تبیین نحوه مدیریت ارتباطات خطر پرداخته است.

این کتاب، ‌«ارتباطات خطر» را فرایند‏ تعاملی تبادل اطلاعات و دیدگاه‌ها میان افراد، گروه‌ها و نهادهای مختلف تعریف کرده و تأکید می‌کند: «ارتباطات خطر به‏ مثابه فرایندی تعاملی، دارای این ظرفیت است که پیام‌های مربوط به خطر را به صورت فزاینده‌ای به پیام‌های اثربخش و رضایت‌بخش برای افرادی که در معرض آن خطر قرار دارند تبدیل کند». ارتباطات خطر باهدف تولید و فراهم‏ کردن اطلاعات برای آن گروه از مردم است که در کسب اطلاع لازم برای شناخت درست از خطرهای مربوط به سلامت و امنیت و محیط‏ زیست غافل‏ اند.

نویسنده این کتاب با اشاره به تمایز و تشابه میان خطر و بحران تاکید می‌کند میان ارتباطات خطر و ارتباطات بحران نیز تشابه‏ ها و تفاوت‏های مهمی وجود دارد که گاهی این دو بسیار به هم نزدیک می‏ شوند. وی هدف نهایی پژوهش‌های «ارتباطات خطر» را افزایش کیفیت تصمیم‌گیری‌های مربوط به خطر به‏ واسطه بهبود ارتباطات تلقی می‌کند.

کتاب «ارتباطات خطر؛ نظریه‏ ها و مدیریت آن» در 193 صفحه و با قیمت 11 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‏ های ارتباطات و مدیریت رسانه روانه بازار نشر شده است.

http://www.ric.ir/news.php?extend.1426

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۴ ، ۱۹:۲۴
hasan sabilan ardestani

توضیحات : تحقیق و پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به جرات میتوان گفت که همه پبشرفت های علمی صنعتی پژوهشی تکنولوژی و جامعه شناسی بر پایه تحقیق و پژوهش استوار است. اصلی ترین و مهمترین شیوه ارائه نتایج یک مطالعه و تحقیق، تهیه مقاله پژوهشی است و محققی در صحنه تولید وانتشار علمی موفق است که بتواند نتایج پژوهش خود را در مجلات معتبر پژوهشی به چاپ برساند. از آنجا که نوشتن صحیح و مناسب یک مقاله یک رکن اساسی برای چاپ مقالات علمی میباشد، در اینجا سعی شده است که به بررسی روش های صحیح نگارش مقالات پژوهشی پرداخته شود.

کتابهای دیگر
نام کتاب : چگونه یک مقاله علمی بنویسیم؟
نویسنده : نامشخص
تعداد صفحه : 26
حجم فایل : 255 کیلوبایت
لینک دانلود مستقیم کتاب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۴ ، ۱۷:۰۳
hasan sabilan ardestani

آثار روان‌شناختی منفی ناشی از تماشای برنامه‌های خبری تلویزیونی1

آتیلا سابو2 و کیتی هابکینسون3
مترجم: مرتضی بارانی4

چکیده
آثار روانشناختی بخشهای خبری تلویزیونی روی دو گروه از دانشجویان کارشناسی مرکب از 179 نفر بررسی شد. آنان به صورت تصادفی، یک بخش 15 دقیقهای اخبار را تماشا میکردند و بعد از آن یک گروه، تمرین 15 دقیقهای آرمیدگی (ریلکسیشن) انجام میداد و گروه دیگر (گروه کنترل)، کنفرانس 15 دقیقهای داشتند. مقیاسهای ذهنی حالت اضطراب، میزان کلی اختلالات خلقی (TMD)، عواطف مثبت و عواطف منفی قبل و بعد از تماشای برنامه‌های خبری، همانند تمرینهای آرمیدگی یا کنفرانس اندازه‌گیری میشد. با توجه به نتایج به دست آمده، عواطف مثبت در هر دو گروه بعد از تماشای برنامه خبری کاهش ‌یافت، درحالیکه حالت اضطراب و آشفتگی افزایش پیدا کرد. نتایج گروه آرمیدگی بعد از 15 دقیقه به حالت عادی خود (قبل از تماشای اخبار) بازگشت، درحالی که نتایج گروه کنترل بدون تغییر باقی ماند. این یافتهها نشان میداد که تماشای برنامه‌های خبری، احساسات منفی روان‌شناختی موجود را افزایش میدهد و اقداماتی مانند کنفرانس که توجه را به موضوع دیگری منعطف میکند، نمیتواند این آثار منفی را کاهش دهد و تنها مداخلههای روان‌شناختی مستقیم مانند آرمیدگی تدریجی مؤثر است.

کلیدواژگان
اضطراب، خلق و خو، برنامههای خبری، آرمیدگی، تلویزیون.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۴ ، ۱۶:۰۳
hasan sabilan ardestani