حسن سبیلان اردستانی

سایت شخصی
حسن سبیلان اردستانی
نویسندگان

۱۷ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

نویسنده سیلویا ام. چان - اومستد
مترجم سیدمحمد اعرابی
مترجم رحیم زارع
مترجم سیدعلیرضا هاشمی
ویراستار مریم امجد

ناشر:

دفتر پژوهشهای فرهنگی

موضوع رسانه های گروهی - مدیریت

تا به حال تحقیقات حوزۀ رسانه و ارتباطات از منظری «محتوایی» انجام گرفته‌اند و بر اثرات و نقش‌های آنها تمرکز کرده‌اند یا این که از منظری ساختری به بستری سیاسی، قضایی یا فنی نزدیک شده‌اند. گرچه این تأکیدها در فهم و ارتقای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم به ما کمک می‌کند، اما اضافه‌شدن پژوهش‌های مدیریتی و اقتصادی اخیر به این رشته، ابزاری برای درک بیشتر موضوعات حساسی چون رفتار سازمانی، استراتژی کسب وکار، تمرکز رقابت/ بازار، و عملکرد مالی را که غالباً چگونگی عملیات شرکت‌ها و صنایع رسانه‌ای را در یک جامعه شکل می‌دهند، برای محققان رسانه فراهم کرده است.

تفکر استراتژیک به مدیریت رسانه موجب به‌وجود آمدن دو سطح به‌هم پیوسته مدیریت استراتژیک رسانه و مدیریت عملیاتی رسانه شده است. فرایند مدیریت استراتژیک رسانه دارای سه مرحله برنامه‌ریزی استراتژیک رسانه، اجرای استراتژیک رسانه و کنترل استراتژیک رسانه است.

کتاب استراتژی‌های رقابتی رسانه در ده فصل به انواع استراتژی‌های رسانه‌ اختصاص یافته است و تلاش می‌کند با کمک داده‌های تجربی بر زیرمجموعه‌ای از مطالعات مدیریتی تمرکز کند که به موضوعات مدیریت استراتژیک و مدیریت برند می‌پردازد تا نشان دهد که این مفاهیم چگونه بر تصمیمات و رفتارهای شرکت‌های رسانه‌ای تأثیر می‌گذارند.

 فصل 1: عرصه مدیریت استراتژیک رسانه

فصل 2: مدیریت استراتژیک رسانه

فصل 3: استراتژی بین‌المللی و شرکتی رسانه

فصل 4. استراتژی برند رسانه

فصل 5. استراتژی رقابتی پخش سراسری

فصل 6. استراتژی رقابتی رسانه چندکاناله

فصل 7. استراتژی رقابتی تلویزیون

فصل 8. استراتژی رقابتی ارتباطات پهن‌باند

فصل 9. استراتژی رقابتی رسانه جهانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۱۹:۱۴
hasan sabilan ardestani

خشونت رسانه ای در پرتو سواد رسانه ای

    مریم همتی آهویی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۴ ، ۲۱:۳۴
hasan sabilan ardestani

کتاب قدرت رسانه برای دانشجویان و کسانی که به تازگی با جامعه شناسی رسانه های جمعی آشنا شده اند، منتشر شد.
    
    مدیر مسئول انتشارات مشق شب روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: در این کتاب که توسط لیلا نیرومند، وحیده ترزمی نژاد، ابتسام رضوی دینانی، حوریه دهقان شاد و محمدرضا حقیقی به رشته تحریر درآمده است، موضوعاتی در باب مطالعه قدرت رسانه ها به زبانی ساده و قابل فهم نوشته شده است.
    
    رضا هوشمند افزود: این کتاب با بحثی درباره مدل سنتی تأثیرات رسانه ها شروع شده و درباره چگونگی محدود شدن تحقیقات رسانه های جمعی توسط آن، ادامه می یابد و از این طریق، روی سه جنبه از پروسه ارتباطات تاکید می کند که شامل محتوای رسانه ها، تولیدات رسانه ها و دریافت و پذیرش رسانه ها است.
    
    وی با اشاره به اینکه در این کتاب به مسائل مربوط به تعصب، انتخابگری و قالب بندی، به عنوان عناصر اولیه در بحث ارائه رسانه ها پرداخته شده ، گفت: در این کتاب همچنین در مورد ارتباط بین محتوای رسانه ها و قدرت اجتماعی، تأثیرات اجتماعی از قبیل قدرت مالکیت، تأثیر منابع، سیاست پرسنل رسانه ها و تأثیر منابع، سیاست پرسنل رسانه ها و تأثیر رویتن های مازمانی روی خروجی رسانه ها و رسانه های جمعی و اهمیت آن در تحولات اجتماعی و جوامع بشری بحث شده است.
    
    مدیر مسئول انتشارات مشق شب هدف از نگارش این کتاب را معرفی مسائل مربوط به تحقیقات جامعه شناسی درمورد رسانه ها در آمریکا، انگلیس و قاره اروپا بیان کرد و افزود: این موضوع به طور برجسته ای در مناظرات بین المللی وجود داشته، اما در متون به ندرت دیده می شود، به گونه ای که برای مثال تحقیق رابرت مک چسنی در ادبیات آمریکا بسیار برجسته و روشن است، اما در انگلیس شناخته شده نیست و یا برعکس، در حالی که تحقیق جنی کیتزینگر برای انگلیس شناخته شده است، افراد آمریکایی شناخت زیادی روی وی ندارند، که این کتاب سعی دارد این فاصله ها را بپوشاند.
    
    علاقه مندان می توانند این کتاب را به بهای 180 هزار ریال، از طریق سایت یا مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با دفتر مرکزی نشر و پخش کتاب واقع در میدان انقلاب تهیه کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۴ ، ۲۰:۴۳
hasan sabilan ardestani

نظریه های ارتباط جمعی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۱۱:۵۸
hasan sabilan ardestani

در مطالعات رسانه ای و فرهنگی، بررسی کمیت و کیفیت بازنمایی نقشها، نژاد و قومیت، سنین مختلف، خرده فرهنگها و بویژه بازنمایی مردان و زنان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. در مورد بازنمایی جنسیت اکثر مطالعات موجود نشان از تسلط نگرشی مردسالارانه در رسانه های مختلف دارند که با استفاده از کلیشه ها و کلیشه سازیهای مختلف جایگاه فروتری را به زنان نسبت داده و الگوهای اجتماعی پست تری را در ارتباط با زنان در جامعه ترسیم می کنند. مقاله حاضر سعی بر آن دارد در ابتدا مفاهیم مهمی چون بازنمایی و کلیشه سازی را مورد بحث قرار داده و در ادامه به موضوع جنسیت و نقش رسانه ها در جامعه پذیری نقشها و الگوهای جنسیت بپردازد. تسلط رویکرد مرد سالارانه نشان دهنده ایدئولوژی جنس گرایی مردانه در رسانه های مختلف دارند که منجر به فنای نمادین زنان می شوند. از این رو هر کدام از مفاهیم مذکور مورد بحث قرار گرفته و در نهایت دیدگاههای سه نحله اصلی فمینیستی را در این باره به اجمال مرور خواهیم نمود. 

بحث نظری: نظریه کلیشه سازی

کلمه کلیشه برداری از دوران چاپ های چرخان بر سطح سیلندرهای بزرگ اقتباس شده است. در این نوع چاپ تمام صفحه به صورت حروف فلزی سخت جوهراندود هزاران صفحه مشابه را در مدت کوتاهی چاپ می کرد.

کلیشه‏سازی پدیده اصلی زندگی اجتماعی است و به خوبی ثابت شده که کلیشه‏ها می‏توانند قضاوت‏های اعضای گروه‏ها را تحت تاثیر قرار دهند(فیسک و همکاران، 1991؛ کاندا و تاگارد، 1996).

از آنجا که آثار مرتبط با کلیشه‏سازی گسترش یافته‏اند، برخی محققان شرایط محدودکننده گرایش به کلیشه برای تحت تاثیر قرار دادن قضاوت‏ها را جستجو کرده‏اند. برگیدا و همکارانشان در مطالعات خود شرکت‏کنندگانی داشتند که برای مثال دربارة فرد مونث یا مذکری که رفتارهای منفعل یا جسورانه با اعتماد به نفس را انجام می‏داد مطالعه کردند و آن را مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که افراد مورد مطالعه با رفتار منفعل ارزیابی می شوند و رفتار مشابهی (پایین) درباره اعتماد به نفس بدون در نظر گرفتن جنسیتشان دریافت کردند و افراد مورد مطالعه با رفتار جسورانه و با اعتماد به نفس ارزیابی مشابهی (بالا) درباره اعتماد به نفس بدون در نظر گرفتن جنسیتشان دریافت کردند. بنابراین با کمال تعجب کلیشه‏ها درباره منفعل بودن زنان و جسارت یا اعتماد به نفس مردان هیچ جانبداری را بوجود نیاورد، زمانیکه اطلاعات رفتاری مرتبط با قضاوت در دسترس بود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۱۱:۴۸
hasan sabilan ardestani

سیر تحول وسایل ارتباط جمعی و تاثیر آن بر جامعه ( با نگاه به جامعه ایران )

نویسنده:
سید محمود مرتضوی هشترودی
و
حمید رضا محمدی

مقدمه :
اهمیت خاص وسایل ارتباط جمعی در دنیایی که هر روز بیش از روز پیش به گسترش این وسایل می‌انجامد و در نهایت موجبات بسط نفوذ و تاثیر آنان را فراهم می‌آورد، دانش‌پژوهان این رشته را بر آن داشته‌اند تا در راه شناخت بهتر این وسایل بکوشند و از ابزار دقیق تحقیقی در این راه سود جویند. پس بنابراین شناخت رسانه‌های ارتباطی جدید و نقش آنها در روی آوردن جامعه به ارزشهای والای انسانی و همچنین شناخت و توسعه فرهنگ مطلوب و مناسب ضرورت می‌یابد و همچنین بررسی موقعیت افراد مخاطب در نوع استفاده از این رسانه‌های ارتباط جمعی لازم است اهمیت خاص تحقیق در این زمینه مخصوصاً از آن روست که این وسایل تمامی حیات انسانی را یکسره در بر می‌گیرند و همه جا به صورت پیام وسایل ارتباطی شنیده می‌شود و امواج این وسایل به همه روزنه‌ها و آنچه در تمامی تاریخ انسان حریم امن انسانها تلقی می‌شد رسوخ کرده است. علاوه بر این آن تاثیر وسایل‌های ارتباط جمعی همواره آگاهانه و به عمد تحقق نمی‌پذیرد، بلکه در اکثر موارد، انسان بدون آنکه قصد آموزشی داشته باشد در کنار این وسایل قرار می‌گیرد واز محتوای خاص آنان متاثر می‌شود. پر واضح است که پیام‌های این وسایل ارتباطی تنها حاوی اطلاعات خبری نیست بلکه تنظیم کننده احساسات و تامین‌کننده امیال نفسانی انسان است و از این فراتر بدون آنکه دریابند تحت تأثیر و کنترل آنها در آمده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۱۱:۴۴
hasan sabilan ardestani

رسانه و حقوق شهروندی/ ‏‫میثم امیدعلی.‬ مشخصات نشر: قم: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش‌های اسلامی، 1393

pajuhesh.irc.ir/upload/files/pdfs//29964_1965.pdf

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۰:۱۹
hasan sabilan ardestani

دین و رسانه (مفاهیم بنیادین یک رشته مطالعاتی نوظهور) (کد: 2041) نویسنده: دنیل اِی. استوت مترجم: امیر یزدیان تهیه‏کننده و ناشر: مرکز پژوهش‏های اسلامی صدا و سیما ویراستار: محمدصادق دهقان صفحه‌آرا: سمیه مرادی شمارگان: 600 نسخه نوبت چاپ: اول / 1393 بها: 75000 ریال حق چاپ برای ناشر محفوظ است

pajuhesh.irc.ir/upload/files/pdfs//30281_2041.pdf

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۰:۰۷
hasan sabilan ardestani





















تعامل دین و رسانه در فضای نوین رسانه‌ای عبدالله بیچرانلو ـ علی حاج‌محمدی کلیه حقوق چاپ و نشر محفوظ است نشانی: قم، بلوار امین، مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما؛

   pajuhesh.irc.ir/upload/files/pdfs//30414_2053.pdf

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۰:۰۱
hasan sabilan ardestani








کارکرد رسانه در نهادینه‌سازی اخلاق سیاسی/ نویسنده سیده‌صدیقه حسینی. ‏مشخصات نشر: قم: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، مرکز پژوهش‏های اسلامی‏‫، ۱۳۹۲.‬ ‏مشخصات ظاهری: ‏‫۱۳۴

pajuhesh.irc.ir/upload/files/pdfs//29548_1972.pdf

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ دی ۹۴ ، ۲۳:۳۶
hasan sabilan ardestani
راه‌اندازی بخش درس‌گفتارهای آموزشی در سایت مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما

به گزارش روابط‌عمومی مرکز پژوهش و سنجش افکار، به‌منظور آشنایی پژوهشگران و دست‌اندرکاران حوزه پژوهش سازمان با دوره‌های مختلف «روش تحقیق»، بخش درس‌گفتارهای آموزشی در سایت این مرکز راه‌اندازی شد.
در این بخش فایل‌های آموزشی متنی و فیلم‌های دوره‌های مختلف آموزشی که طی سالیان متمادی در این مرکز برگزار شده، قابل مشاهده است. همچنین متن و فیلم تمامی دوره‌های آموزشی که از این پس در مرکز برگزار خواهد شد، بر روی این سایت بارگذاری می‌شود. 
مهم‌ترین فیلم‌های آموزشی بارگذاری شده در این بخش عبارتند از:
1. «آشنایی عمومی با پژوهش» دکتر علی دلاور
2. «آشنایی با روش تحلیل گفتمان» دکتر غلامرضا کاشی
3. «آشنایی با روش نشانه‌شناسی» دکتر فرزان سجودی 
4. آشنایی با روش «کیو» دکتر علیرضا خوشگویان‌فرد
5. طرح‌نامه‌نویسی دکتر علیرضا خوشگویان‌فرد
6. آشنایی با نمونه‌گیری با Spss دکتر علیرضا خوشگویان‌فرد
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما به نشانی iribresearch.irhttp://www.iribresearch.ir/rm/darsname.aspx از این امکانات آموزشی بهره‌مند شوند.
http://www.iribresearch.ir/rm/darsname.aspx
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ دی ۹۴ ، ۲۱:۳۷
hasan sabilan ardestani

تاسیس کارشناسی ارشد



مطالعات فرهنگی و رسانه




در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

azmoon.org

آخرین مهلت ثبت نام 11 دی 1394

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۴ ، ۲۲:۳۵
hasan sabilan ardestani

برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی اراک

تاسیس کارشناسی ارشد


تبلیغ و ارتباطات فرهنگی


azmoon.org

آخرین مهلت ثبت نام 11 دی 1394

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۴ ، ۲۲:۳۱
hasan sabilan ardestani


احمدپور، سارا

sara_spring1997@yahoo.com

الستی، محمدعلی

miiialasti@yahoo.com

احمدنیا، شیرین

shirin.ahmadnia@gmail.com

آذری، غلام‌رضا

azari_gh2002@yahoo.com

اردستانی، حسن

hasanardestani@yahoo.com

اسلامی، پرستو

slami@yahoo.com

اسماعیلی ، حامد رضا

esmaeili@prsa.ir

آشنا، حسام‌الدین

ashna@isu.ac.ir

افخمی، حسین‌علی

hafkhami48@yahoo.co.uk

افشار ، غلامعباس

abasafshar@prsa.ir

ابطحی عطاالله

aoabtahi@gmail.com

اسدی محمد حسن

assadi.tari@gmail.com

اسلامی فرد غلام حسین

heslamifard@yahoo.com

امیر مظاهری امیر مسعود

am_amirmazaheri@yahoo.com

باقریان ، مهدی

info@iranpr.org

بدیعی، نعیم

badei@atv.ac.ir

بزرگمهر ناصر

nbozorgmehr@yahoo..com

بشیر حسن

basher@isu.ac.ir

بهار، مهری

mbahar@ut.ac.ir

بهرام پور، شعبانعلی

bahrampoor@yahoo.com

بهرامی‌کمیل، نظام

Farshidnbahrami@yahoo.com

بیابانگرد، اسماعیل

ebiabangard@yahoo.com

بیگدلی، سایه

sayebigdeli@yahoo.com

پاینده، حسین  

h.payandeh@yahoo.com

تربتی، سروناز

sarvenaze@yahoo.co

ترزمی‌نژاد، وحیده

v_tarzaminejad@yahoo.com

توکلی، احمد

tavakoli1336@yahoo.com

جوادی‌یگانه، محمد‌رضا

myeganeh@ut.ac.ir

حسینی، سیدحسن

hosnyd@hotmail.com

حکیمیان ابوالقاسم

aghhakimian@yahoo.com

حسینی، نگین

jik2jik@yahoo.com

خجسته نیا ، محمد

khojastehnia@tct.ir

خجسته، حسن

khojasteh_Hassan@yahoo.com

خرازی‌آذر، رها

cyber.diplomacy@gmail.com

خلجی، سهیلا

nir_bekey@yahoo.com

خواجه‌نوری، نسرین

nkhadgehnoori@yahoo.com

دادگران، سیدمحمد

mohamad_dadgaran@yahoo.com

درزبان رستمی، حسن

rostamiuk@yahoo.com

دهقان، علی‌رضا

adehghan@ut.ac.ir

دوران، بهزاد

behdor@hotmail.com

دیندار فرکوش، فیروز

fi12_dindar@yahoo.com

راود‌راد، اعظم

ravadrad@ut.ac.ir

رفیعی خسرو

info@mehr_e_ab.com

رحمتی، علی‌اصغر

rahmati.ali@gmail.com

رحیمی ، فیروز

firoozr@yahoo.com

رستگار، ایرج

iraJ@Tavana.net

رسولی، محمد

rasouli57@yahoo.com

رضوی‌دینانی، ابتسام

razavidinani@yahoo.com

رضوی‌زاده، سید‌نورالدین

snrazavizadeh@yahoo.com

زارعیان، داود

Dzareian@yahoo.com

ساعی، منصور

m_saei2001@yahoo.com

سعیدی، رحمان

rsaeedi-77ap@yahoo.com

سلطانی‌فر، محمد

msoltanifar@yahoo.com

سید محسنی ، سید شهاب

sh.mohseni@prsa.ir

شاه‌محمدی، عبدالرضا

abresh0@yahoo.com

شکری ، حمید رضا

shokri@prsa.ir

شکرخواه، یونس

younes@gmail.com

صادقی، نادر

nadersadeghiln@yahoo.com

صادقی‌فسایی، سهیلا

S_Sadeghi@yahoo.com

ضابط، شادی     

zabetshai@yahoo.fr

ضیایی‌پرور، حمید

ziaee@reporter.ir

عابدینی، حسن

abedini2000@yahoo.com

عاملی، سعید‌رضا

srameli@hotmail.com

عبداللهیان، حمید

hamidabdn@yahoo.com

علی آبادی ، گیتا

 

فرقانی، محمدمهدی

mmforghani@yahoo.com

فرهنگی، علی‌اکبر

draafarhangi@yahoo.com

فروغیان، فلورا

flora_ak2000@yahoo.com

فهمیزی، سیدمحمد‌رضا

m_fahmizy@yahoo.com

قاسمی جواد

ghasemi@gmail.com

کاظمی، عباس

akazemi@ut.ac.ir

کاظمی دینان سید غلامرضا

kazemidinanreza@yahoo.com

کردی، ناهید

nahidkordi1340@yahoo.com

کمالی‌پور، یحیی

kamaliyr@calumet.purdue.edu

کوثری، مسعود

mkousari@ut.ac.ir

کیا، علی‌اصغر

aliasghar@yahoo.com

گرانمایه‌پور، علی

ali_phd1970@yahoo.com

گرجی، پریسا

p_gorji@yahoo.com

گیویان، عبدالله

aguivian@yahoo.com

مجدنیا، مجید

m.majdnia@gmail.com

محکی علی اصغر

info@drmahaki.com

محسنیان‌راد، مهدی

mohsenianrad@yahoo.com

محکی، علی‌اصغر

amahaki@gmail.com

محمدی فر، محمد رضا

mmfar@hotmail.com

مسعودی، امیدعلی

oamasoodi@yahoo.com

معتمدنژاد، کاظم

ka_motamed@hotmail.com

منتظر‌قائم، مهدی

mehdighaem@yahoo.com

موسوی، سید‌علی

samoosavi@hotmail.com

مولانا، حمید

mowlana@american.edu

میرفخرایی، تژا

tejalyd2000@yahoo.com

ناظمی، مازیار

nazemi.maziar@gmail.com

نصر الهی اکبر

kasmani3@yahoo.com

نصرتی، ویدا

v_no_12@yahoo.com

نعمتی‌انارکی، داود

nemati30@yahoo.com

نقیب‌السادات، سیدرضا

naghibalsadat@yahoo.com

نمک‌دوست تهرانی، حسن

hdoost@yahoo.com

نیرومند، لیلا

lila_niroomand@yahoo.com

وردی‌نژاد، فریدون

verdinejad@verdinejad.com

هاشمی، سیدضیاء

zhashemi@ut.ac.ir

هاشمی، شهناز

shahnaz_hashemi@yahoo.com

یحیایی‌ایله‌ای، احمد

ahmadyahyaee@yahoo.com

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ دی ۹۴ ، ۱۲:۰۴
hasan sabilan ardestani