حسن سبیلان اردستانی

سایت شخصی
حسن سبیلان اردستانی
نویسندگان

کتاب «ارتباطات خطر؛ نظریه ‏ها و مدیریت آن» نوشته دکتر حسن خجسته، رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر شد.

این کتاب درصدد رمزگشایی از انواع خطرها، چگونگی درک و دریافت مردم از آن‏هاست. همچنین در پی بیان نوع ارتباطات برای اعلام یا تحذیر مردم از خطرهای پیش رو و نحوه مدیریت آنهاست.




کتاب در پنج فصل تنظیم شده است: فصل اول، به بیان کلیات و تعاریف عمومی و مقایسه میان مفاهیمی از جمله خطر، مخاطره و بحران اختصاص یافته است. در فصل دوم، درک خطر و انواع نظریه ‏های پیرامون آن به تفصیل بحث شده است. چیستی و معنای ارتباطات خطر، محتوای اصلی فصل سوم را به خود اختصاص داده است. در فصل چهارم، دربارة مخاطبان مورد نظر در ارتباطات خطر بحث و بررسی شده است و فصل پایانی به توصیف و تبیین نحوه مدیریت ارتباطات خطر پرداخته است.

این کتاب، ‌«ارتباطات خطر» را فرایند‏ تعاملی تبادل اطلاعات و دیدگاه‌ها میان افراد، گروه‌ها و نهادهای مختلف تعریف کرده و تأکید می‌کند: «ارتباطات خطر به‏ مثابه فرایندی تعاملی، دارای این ظرفیت است که پیام‌های مربوط به خطر را به صورت فزاینده‌ای به پیام‌های اثربخش و رضایت‌بخش برای افرادی که در معرض آن خطر قرار دارند تبدیل کند». ارتباطات خطر باهدف تولید و فراهم‏ کردن اطلاعات برای آن گروه از مردم است که در کسب اطلاع لازم برای شناخت درست از خطرهای مربوط به سلامت و امنیت و محیط‏ زیست غافل‏ اند.

نویسنده این کتاب با اشاره به تمایز و تشابه میان خطر و بحران تاکید می‌کند میان ارتباطات خطر و ارتباطات بحران نیز تشابه‏ ها و تفاوت‏های مهمی وجود دارد که گاهی این دو بسیار به هم نزدیک می‏ شوند. وی هدف نهایی پژوهش‌های «ارتباطات خطر» را افزایش کیفیت تصمیم‌گیری‌های مربوط به خطر به‏ واسطه بهبود ارتباطات تلقی می‌کند.

کتاب «ارتباطات خطر؛ نظریه‏ ها و مدیریت آن» در 193 صفحه و با قیمت 11 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‏ های ارتباطات و مدیریت رسانه روانه بازار نشر شده است.

http://www.ric.ir/news.php?extend.1426

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۳
hasan sabilan ardestani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی