حسن سبیلان اردستانی

سایت شخصی
حسن سبیلان اردستانی
نویسندگان

روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر منتشر شد

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۸ ق.ظ

کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» تالیف ژیلیان رُز منتشر شد. این اثر منبع آموزشی مستقیم و یا تکمیلی مناسبی برای دروس مختلف روش تحقیق در دپارتمان‌های علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی و مطالعات رسانه‌ای به شمار می‌آید.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مولف کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» می‌کوشد روش‌شناسی بصری با رویکردی انتقادی را به مخاطبان معرفی کند. ژیلیان رُز، نویسنده این اثر، مواد بصری را واجد اهمیت فرهنگی ویژه و نیز دربردارنده عناصری می‌داند که در خود روابط قدرتی را نهفته دارند و بر اعمال اجتماعی ما تأثیر می‌گذارند.

تأکید نویسنده بر نشان دادن اهمیت مطالعه روش‌شناسانه بافت‌های بصری و اتخاذ نگرشی انتقادی به آنهاست.

در این اثر تلاش شده است منابع عمده تصویری (مانند نقاشی‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و آگهی‌های تبلیغاتی) با زبانی گویا و کاربردی بحث و بررسی شود. روش‌های مورد بحث نویسنده به همه اشکال بصری قابل تسری است. مزیت دیگر این اثر، توجه توأم به جنبه‌های نظری و روش‌شناسی با زبانی ساده به همراه ارجاعات متنوع است.

کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» منبع آموزشی مستقیم و یا تکمیلی مناسبی برای دروس مختلف روش تحقیق در دپارتمان‌های علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی و مطالعات رسانه‌ای به شمار می‌آید و یا به‌صورت جایگزین می‌تواند به صورت خودآموز مرجعی برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان علاقه‌مند به حوزه فرهنگ بصری قرار بگیرد.

این اثر در 8 فصل تنظیم شده که عناوین آنها به ترتیب انتشار به این شرح است: «بررسی مطالب بصری: به سوی یک روش‌شناسی بصری انتقادی»، «نگاه خوب: نگریستن به تصاویر با استفاده از تفسیر ترکیب‌محور»، «تحلیل محتوا: شمردن آنچه (فکر می‌کنید) می‌بینید، نشانه‌شناسی: آشکار کردن پیش‌داوری‌های موجود در زیر سطح مطبوع زیبایی»، «روان‌کاوی: فرهنگ بصری، لذت بصری، گسست بصری»، «تحلیل گفتمان1: متن، بینامتنیت، بافت»، «تحلیل گفتمان2: نهادها و شیوه‌‌های دیدن» و «روش‌های دیگر، روش‌های ترکیبی» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.

«ژیلیان رُز» از صاحبنظران حوزه روش‌شناسی بصری است. به زعم نویسنده، انتخاب روش‌ تحلیل تصاویر به عوامل مختلفی بستگی دارد و وی در این اثر می‌کوشد تا چارچوبی انتقادی برای درک معنای یافتن تصاویر پیشنهاد کند.

نخستین چاپ کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» تالیف ژیلیان رُز با ترجمه سید جمال‌الدین اکبرزاده جهرمی، با شمارگان هزار نسخه، در 397 صفحه و بهای 18 هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهی بازار نشر شده است.

انتهای خبر //  دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۹
hasan sabilan ardestani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی