حسن سبیلان اردستانی

سایت شخصی
حسن سبیلان اردستانی
نویسندگان

لینکداین؛ ابزاری مناسب برای توسعه برند شخصی

يكشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۸ ق.ظ

لینکداین؛ ابزاری مناسب برای توسعه برند شخصی

امروزه بحث نتایج جستجو در گوگل بسیار حائر اهمیت شده است. این اهم نه تنها شامل کسب و کارها، که وارد زندگی اشخاص حقیقی نیز شده است. روزنامه نگاران، مدیران ارشد، اساتید دانشگاه و … همه، مخصوصا اگر دستی در معاملات و مذاکرات روزانه شرکت ها، موسسات و دانشگاه ها ویا رسانه های جمعی داشته باشند، برند شخصی خود را در نتایج روزانه گوگل مورد بررسی قرار می دهند و مراقب هستند تا اولین نتایج در مورد نام یا حوزه فعالیتشان، در صفحات اول جستجو به آن ها منتهی شود.

ابزارهای بسیاری برای هدایت نتایج جسجتوی گوگل از قبیل: وبلاگ نویسی، سایت، رسانه های اجتماعی، مقالات آموزشی، شرکت در برنامه های رسانه های جمعی و … وجود دارد.

در این بین ابزاری وجود دارد که با اینکه در دسته رسانه های اجتماعی (و دسته کلی رسانه های اجاره ای) قرار می گیرد، اما عملکرد بیشتر ابزارهای معرفی شده در بالا را دارد.

لینکداین، رسانه ای که به نظر می رسد همچنان مورد استقبال خوب ایرانیان قرار نگرفته و آن دسته هم که حضور فعال دارند، آنچنان در راستای فعالیت های تعریف شده برای این رسانه حرفه ای عمل نمی کنند. این رسانه یک ابزار فوق العاده برای شکل دهی تصویر حرفه ای خود در فضای آنلاین و برندسازی شخصی می باشد. اگر هزینه و یا زمان کار بر روی یک رسانه که ماکلیت آن بر روی دوش خودتان است  را ندارید (Owned Media)-نظیر وب سایت، وبلاگ و …- لینکداین یک بستر آماده و باپتانسیل برای حضور آنلاین شماست.

در این نوشتار، برخی از خصوصیات لینکداین برای توسعه برند شخصی را باهم بررسی خواهیم کرد.

گوگل، لینکداین را دوست دارد!

شاید اصلی ترین دلیل توصیه به فعالیت در لینکداین و به اشتراک گذاری سایر نکات این نوشتار، در سایه این عامل باشد. محتمل عباراتی نظیر سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) و لغات کلیدی به گوش شما هم خورده باشد. اخبار جالب این است که در لینکداین نیازی به درگیری های مختلف، همانند آنچه در وبلاگ و سایت می گذرد-نظیر استفاده مناسب از عنوان در پست ها، تگ ها، برچسب ها، توضیحات متا و هزار ترفند دیگر- ندارید. لینکداین به طور اتوماتیک خود را برای گوگل بهینه می سازد و تنها نکته ای که کافی است شما بدانید، درج مناسب کلمات خود در بخش توضیحات، خصوصا در بخش خلاصه (Summary) و عنوان حرفه ای (Professional headline) می باشد. در بخش های بعد در مورد این دو مورد بیش تر می خوانیم.

نام خود را به انگلیسی و فارسی همزمان بنویسد (ابتدا نام انگلیسی و سپس در قسمت نام خانوادگی در انتهای نام انگلیسی خود، نام فارسی خود را به طور کامل درج کنید). اگر درج دو نام فارسی و انگلیسی به طور همزمان، به دلیل طولانی بودن نام، موجب به هم ریختن ظاهر شود، ترجیحا فقط به یک زبان (برحسب اولویت) نام خود را بنویسید. حتی می توانید از ترفند دو زبانه کردن صفحه خود استفاده کنید.

وبلاگ نویسی در لینکداین

لینکداین، دارای بخشی تحت عنوان مقالات (article) می باشد که البته در صفحه پروفایل شما، مقالات منتشر شده با عنوان پست ها (Posts) نمایش داده می شود.

لینکداین

این بخش می تواند مکان بسیار ایده آلی برای ارائه مقالات حرفه ای و طولانی (Long Content Forms) شما باشد. این پست ها، برخلاف قسمت به روزرسانی های اول صفحه (یا همان Share and update)، که بیش از ۳۰ روز به نمایش در نمی آیند، در صفحه اول شما به نمایش درآمده و تا زمانی که خودتان تصمیم نگیرید، از دید عموم خارج نمی شوند. از دیگر خوبی های بخش مقالات، در دسترس بودن آن برای افراد خارج از شبکه روابطتان می باشد. و البته سرمقاله هایی که خود لینکداین پیشنهاد می دهد و به نظر می رسد فعلا برای زبان فارسی این امکان فراهم نیست.

قسمت به روز رسانی های اول صفحه هم البته اهمیت خود را دارد و می تواند مکانی برای نوشتارهای کوتاه شما (Short content forms) باشد. اما صرفا نوشتارها و استراک گذاری های یک ماه آخر شما قابل رویت خواهد بود.

لینکداین

اشتراک پاورپوینت و فایل های آموزشی

ممکن است برای یکی از سخنرانی های خود پاورپوینت حاضر کرده باشید و بعد از اتمام ارائه، سخنرانی ویا جلسه خود تصمیم داشته باشید آن را به اشتراک عمومی بگذارید. لینکداین با دارا بودن بخشی تحت عنوان اسلایدشیر(Slideshare) به شما این امکان را می دهد تا فایل های خود را که در فرمت نوشتار نیستند، نظیر پاورپوینت، با دیگران به اشتراک بگذارید. اینفوگرافیک ها هم پست های خوبی برای به اشتراک گذاری در بخش slideshare می باشد که البته بیشتر مناسب سازمان ها است. هرچند این نوشتار بیشتر از جهت توسعه برند شخصی نوشته شده است، سازمان ها هم می توانند از این نکات برای توسعه برند خود بهره برداری کنند.

لینکداین

لازم به ذکر است که نیازی نیست برای اشتراک گذاری، حتما وارد بخش slideshare شوید؛ تنها کافی است فایل خود را در بخش مدنظر از پروفایل (خلاصه، تجربیات، تحصیلات و …) بارگذاری کنید، خود لینکداین از شما برای به اشتراک گذاری فایل در بخش slideshare پرسش خواهد کرد.

لینکداین

عنوان حرفه ای (Professional Heading)

بخشی در زیر نام شما که می توانید عنوان حرفه ی خود را در آن تایپ کنید. این بخش همواره در زیر نام شما نشان داده می شود و عامل مهمی در یافتن شما توسط موتورهای جستجو می باشد (بنا به تنظیمات خود لینکداین). پس بهتر است عنوان خود را گزیده انتخاب کنید. به عناوین کلی نظیر مهندس برق و مهندس صنایع بسنده نکنید و اگر در گرایش خاصی تحصیل و یا کار می کنید، سعی کنید در عنوان حرفه ی خود ریز شوید (نظیر مهندسی برقکنتورهای هوشمند یا مدیریت پروژه ◄برنامه ریزی و کنترل پروژه طرح های EPC).

لینکداین

در صورتی که به طور مستقل کار می کنید یا فریلنسر هستید، نگران از دست دادن بازارهای دیگر کاری خود با ارائه یک عنوان جزیی نباشید. می توانید از دو بخش خلاصه و تجارب کاری برای معرفی و ارائه نمونه کارهای خود در سایر حوزه ها استفاده و بهره برداری کنید. فراموش نکنید عنوان حرفه ای، بهترین مکان برای استفاده از کلمات کلیدی است که می خواهید به آن ها نسبت داده شوید. از آن گزیده و بهینه استفاده کنید.

بخش خلاصه (Summary)

بخش دیگری که در نگاه اول به چشم می آید و بهترین مکان برای همان تاثیر اولیه بر روی بیننده در فضای وب است، بخش خلاصه یا Summary است. در این بخش سعی کنید یک داستان مشخص برای معرفی خود داشته باشید. اگر در ارائه داستان خود به مشکل برخورد کردید، از یک دوست یا همکار بخواهید شما را توصیف کند (جدای از توصیه نامه ها که البته خود ابزاری مناسب برای بهبود جلوه شما در لینکداین است).

از بولت ها و نشان های قابل استفاده، برای زیباسازی و خوانا کردن خلاصه استفاده کنید. موارد زیر برای راحتی شما ارائه می شود:

نشان ها

►    ◄    ▲    ▼    ⇒  ⇓  ⇔   ⇕   ⇖   ⇗   ⇘   ⇙   ⇚   ⇛

ستاره ها

★    ☆     ✱     ❉     ❊

بولت ها و نشان ها

■    □     ◊    ●    ♦    ◘    √

سمبل های مختلف

™    ©    ®    ℠

ایمیل

✎   ✑

شماره تلفن

✆    ☏

خطوط افقی (خطوط را چند بار کپی/پیست-copy/paste- کنید)

☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲☲

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

نمونه کارهای خود را ارائه دهید

حتما از صفحه پروفایل لینکداین خود برای ارائه نمونه کارها، ارائه ها و سخنرانی های خود استفاده کنید. می توانید فایل های خود را در قالب فرمت هایی که خود لینکداین پشتیبانی می کند، در بخش دلخواه خود (خلاصه، تجارب، ) بارگذاری کنید. توصیه می شود، اگر برای تمام بخش ها این کار را نمی کنید، حداقل، گزیده های کار خود را در بخشخلاصه، که اولین برخورد مخاطبان با توضیحات صفحه شماست، ارائه دهید. اما حواستان باشد آن را بازار شام نکنید(البته نظر شخصی است و ممکن است برخی این کار را جذاب بدانند).

این نمونه کارها می تواند ویدیویی از ارائه شما در یک کنفرانس یا سمینار، فایل پاورپوینت همان ارائه، مقاله چاپ شده در یک سایت یا مرکز معتبر پژوهشی و حتی پست وبلاگ یا سایتتان باشد. البته دوباره تکرار می کنم، این نوشتار در جهت ساده ساختن حضور شما در فضای وب و صفحات اولیه نتایج جستجوی گوگل است، پس زیاد دغدغه وبلاگ و سایت نداشته باشید.

هرچند اهمیت مالکیت رسانه، قابل بحث و حائز اهمیت است، اما معتقدم لینکداین همچنان به عنوان یک رسانه اجاره ای (در مقابل رسانه هایی که مالکیت آن ها بر روی دوش خودتان است یا Owned Media)، یک ابزار ایده آل برای کسانی است که فرصت و یا هزینه پرداختن به سایر رسانه ها را ندارد.

فارسی یا انگلیسی؟

اگر هنوز گیر این مسئله اید، بگذارید خیالتان را راحت کنم: به هر دوزبان بنویسید. لینکداین این امکان را به شما می دهد که به چند زبان پروفایل خود را بسازید؛ البته در گزینه های موجود فارسی به چشم نمی خورد، (امان از دست این تحریم!) ولی می توانید با انتخاب گزینه دیگر (Other) پروفایل خود را به فارسی بنویسید.

برای این کار می توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

لینکداین

و در نهایت زبان پروفایل برای شما و دیگران از طریق زیر قابل تغییر و مشاهده خواهد بود.

لینکداین

پیشنهاد می شود، به زبان فارسی پروفایل خود را بسازید، چرا که در یک مملکت فارسی زبان زندگی می کنید. مگر آنکه واقعا با کشورها و کسب و کارهای غیرفارسی زبان درگیرید.

آدرس پروفایل خود را شخصی سازی کنید

نکته ای نه چندان دشوار و در عین حال ساده، اما پراهمیت. شما با اینکار به پروفایل خود هویت می بخشید. برای این کار کافی است در کنار آدرس پروفایل خود که در زیر عکس پروفایلتان نمایش داده شده است، بر روی عکس چرخ دنده روبروی آدرس اینترنتی درج شده، کلیک و در پنجره باز شده، آدرس خود را تغییر و به نام خودتان کوتاه کنید.

همچنین می توانید از امضاهای ایمیلی که خود لینکداین در اختیار شما قرار می دهد (تحت عنوان Linkedin Badges در گوگل نیز می توانید جستجو کنید)، برای شخصی سازی ایمیل یاهو یا جیمیل خود و هدایت افراد به پروفایل لینکداین استفاده کنید. می توانید دستورالعمل موجود در این لینک را دنبال کنید و یا خودتان در گوگل روش کار را جستحو کنید. روش های کار متنوع است.

وضعیت حریم خصوصی خود را فراموش نکنید

این گزینه اختیاری است؛ اما اگر تصمیم دارید برای عموم قابل رویت باشید، بهتر است پروفایل خود را از حالت شخصی درآورده و قابل مشاهده برای عموم کنید.

برای این کار نیز کافی است، همان روند تغییر آدرس پروفایل خود را طی  کنید؛ سپس در کنار پنجره سمت چپ، گزینه هایی که دوست  دارید در نمایش عموم باشند قابل انتخاب می باشند. همچنین می توانید از بخش Privacy & Setting نیز اقدام کنید.

لینکداین یک رسانه حرفه ای است و به دلیل جاری نبودن مسائل شخصی، لزومی بر حفظ حریم خصوصی مشاهده نمی شود.

شبکه خود را گسترش دهید

تعارف را کنار بگذارید. اینجا یک محیط حرفه ای است؛ به شبکه سازی حرفه ای روی بیاورید. نمی گویم همه را انتخاب و add کنید، اما کمی وسواس را کنار بگذارید. افراد مرتبط با حوزه خود را بیابید. افرادی که شاید عنوان حرفه آن ها به شما نمی خورد اما در صنعت شما کار می کنند ویا می توانند گزینه های خوبی برای روابط کاری آینده شما باشند. هرچه شبکه شما گسترده تر باشد، بهتر دیده خواهید شد. در نظر بگیرید، اگر تنها با ۱۰۰ نفر که فعال هستند در لینکداین ارتباط داشته باشید، آن ۱۰۰ نفر هم هریک تنها با ۱۰۰ نفر دیگر رابطه داشته باشند، هر پستی که منتشر می کنید، پتانسیل مشاهده شدن توسط ۱۰۰۰۰ نفر را دارد. حتما می دانید که دوستان و همکاران شما که پست های شما را لایک می کنند و یا برای شما کامنت می گذارند، ناخودآگاه پست شما را در معرض دید تمام افراد موجود در شبکه خود قرار می دهند. پس زودتر دست به کار شده و شبکه سازی را در این رسانه نیز دنبال کنید.

لینکداین روزمه آنلاین شماست

اگر در نظر داشتید در لینکداین فعال شوید، فراموش نکنید که دیگر این پلتفرم رزومه آنلاین شما خواهد بود. پس حتما به صورت دوره ای آن را بازبینی کنید و در صورت نیاز موارد مورد نظر را تغییر و یا اصلاح کنید.

در ایران هنوز این امر بسیار شایع نیست، اما با توجه به نفوذی که پلتفرم های آنلاین و کاربردهای آن ها بین کاربران ایرانی داشته است، می توانم حدس بزنم که به زودی سازمان ها و شرکت ها برای استخدام، شاید از روزمه های خشک پرینتی یا پی. دی. اف. گذر کرده و روی به چهره حرفه ای و حتی شخصی فرد در رسانه ها بیاورند. شرکت هایی نظیر ایرانسل، مبین نت و همراه اول الان در این زمینه فعال بوده و درخواست های همکاری خود را در لینکداین نیز ارسال می کنند. خود این امر شاهدی بر تایید اهمیت رسانه ها در برداشتی است که سازمان ها از چهره حرفه ای و شخصی شما خواهند داشت.

همچنین برای اشخاصی که با بازار خارج از ایران نیز در رابطه اند، مطمئن باشید که پروفایل لینکداین شما مورد بررسی قرار می گیرد؛ پس حتما پروفایل خود را به خوبی به زبان انگلیسی نیز ویرایش و ثبت کنید (حتی کسب و کارها نیز در صورت داشتن پروفایل و یا صفحه سازمانی این امر را می بایستی در نظر بگیرند). حتی مشاهده می شود کسب و کارهای خارجی که تمایل به ایجاد ارتباط و توسعه کسب و کار در داخل ایران هستند از این طریق اشخاص و پتانسیل های مدنظر خود را پیدا می کنند (لینکداین خود دارای ابزارهای جستجوی حرفه ای می باشد).

این نوشتار، راهکارهای توسعه پروفایل نیست

هرچند تقریبا تمام موارد ذکر شده، نکات حائز اهمیتی در توسعه پروفایل لینکداین شما می باشد، اما باز هم تکرار می کنم که قصد این نوشتار، بیشتر تاکید بر استفاده از لینکداین به عنوان ابزاری برای برندسازی شخصی و تکمیل و بهبود تصویر حرفه ای خود در فضای آنلاین است. نکات بالا شما را در بهتر پیدا و دیده شدن در فضای آنلاین، به خصوص نتایج گوگل، یاری خواهد کرد و نیز موجب ارائه یک تصویر اولیه از شما به مخاطبان خواهد بود.

برای توسعه پروفایل لینکداین، نکات بسیاری وجود دارد که به همین موارد و توضیحات مختصر ختم نمی گردد و اگر به دنبال توسعه پروفایلتان هستید، یک جستجوی گوگل شما را به منابع متعدد انگلیسی و فارسی می رساند. توصیه خودم نوشتار لیزا دورتی در CMI است، که البته به زبان اصلی می باشد.

منبع: نوشته میعاد نبی زاده- مدیران ایران

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۱
hasan sabilan ardestani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی