حسن سبیلان اردستانی

سایت شخصی
حسن سبیلان اردستانی
نویسندگان

ویژگی های روزنامه نگاری الکترونیکی

شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ق.ظ
روزنامه نگاری الکترونیک با توجه به ماهیت و ویژگی خود یکی از ابزار های مهم در روابط عمومی الکترونیک به شمار میرود . برخی از این ویژه گی ها عبارتند از:
1- دو طرفه بودن یا تعاملی بودن : اولین و هیجان انگیز ترین ویژه گی روزنامه نگاری الکترونیک ، دوطرفه بودن یا تعاملی بودن آن است . در روزنامه نگاری الکترونیک مبحثی به نام " دروازه بان خبر " به ضعیف ترین حالت خود تبدیل میشود و به جای یک منبع خبری منابع متعدد خبری وجود خواهند داشت که میتوانند به خواننده و مخاطب قدرت انتخاب بیشتری بدهند . در این حالت ، این مخاطبان اند که میتوانند بر جریان انتقال اخبار و اطلاعات کنترول بیشتری پیدا کنند.
2- قابلیت در دسترس بودن لحظه ای اخبار (online) : این شیوه امکانی را در اختیار مخاطب قرار میدهد تا روزنامه نگار و مخاطب در جریان آخرین اخبار و تحولاتی که لحظه به لحظه اتفاق می افتد ، قرار گیرد .
3- قدرت جستحو : در روزنامه نگاری الکترونیک این امکان وجود دارد که در حد اقل زمان ممکن به نکتۀ دلخواه خود دسترسی پیدا کنیم .
4- غلبه بر محدودیت های زمان و مکان : در روزنامه نگاری جدید ، زمان و مکان در اینترنت تاثیر محدود کنندۀ خود را از دست داده اند و در هر زمان و مکان ، امکان دسترسی به اطلاعات و اخبار وجود دارد و دیگر عوامل جغرافیایی و زمان باعث بازدارنده گی نمیباشند.
5- حل مشکل توزیع : در گذشته یکی ازمعضلات عمدۀ روزنامه نگاری سنتی توزیع و رساندن نشریه به مخاطب بوده است . برف و باران ، شرایط جغرافیایی و فاصله تا مراکز چاپ ازجمله نکاتی بودند که باعث به وجود آمدن مسألۀ توزیع میشدند که این مشکل در روزنامه های الکترونیکی ازبین رفته است . امروزه با حذف سیستم توزیع سنتی ، این پدیده در حد یک انقلاب تغییر کرده است . مهم تر از آن حذف شدن عنصری به نام کاغذ است که علاوه بر صرفه جویی های اقتصادی به محیط زیست نیز صدمه وارد نمیشود.

6- حذف واسطه ها : در روزنامه نگاری سنتی بین پیام و مخاطب واسطه های متعددی وجود داشته است ، اما امروز در روزنامه نگاری الکترونیک این واسطه ها حذف شده اند .

7- تفاوت های مهم درآموزش های روزنامه نگاری سنتی و روزنامه نگاری الکترونیک : در روزنامه نگاری سنتی صرفآ بر مهارت های نوشتاری تکیه شد ، ولی در روزنامه نگاری الکترونیک آموزش ها بسیار تغییر کرده است . آشنایی روزنامه نگاران با فنآوری های جدید از عوامل بسیار تعیین کننده است . نقش تحقیقات و پژوهش برای خواننده با عث ازبین رفتن اعتبار یک رسانه میگردد . آموزش های سنتی ، مقطعی و موقت است . درصورتیکه آموزش های جدید پیشرفته است . مصاحبه های اینترنتی ، گزارش های اینترنتی ، یافتن موضوع و کسب اطلاعات و منبع یابی را کاملآ دچارتحول کرده است . یک گزارشگر اینترنتی باید لحظه به لحظه خود را در بستر تحولات آموزش جدید قرار دهد . در صورتیکه در روزنامه نگاری سنتی برای تیتر و لید یا گزارش نویسی و مصاحبه صرفآ چند روش وجود داشت .
8- حذف مجوز های دولتی : یکی از نکات برجسته در روزنامه نگاری الکترونیک و روزنامه های الکترونیکی حذف مجوز های دولتی و حکومتی است.
9- به وجود آمدن رقابت بین رسانه ها : به دلیل تنوع و رقابت بالای رسانه های الکترونیک ، مردم قادر خواهند بود به حقایق و مطالب بیشتری دسترسی پیدا کنند. بنابر این برای تاثیر گذاری روی مخاطب شیوه های قدیمی دیگر موثر نیست . همچنان حذف ، پنهان کاری وبیان واقعیت ها برای کسب وجاهت رسانه ها ازجمله ویژه گی های رسانه های الکترونیک است.
10- استفادۀ همزمان از گرافیک ، عکس ، صدا ، تصویر و نیز " چند رسانه ای" در جهت انتقال بهتر و کاملتر اخبار و اطلاعات از خصوصیات بارز روزنامه های الکترونیک میباشد.
     شعار رسانه های سایبرنتیکی : "جهانی فکر کن و محلی عمل کن " .
11- تجول در مسیر آگهی : از آنجاییکه یکی از اهداف رسانه ها برای خود کفایی و استقلال ، آگهی میباشد ، بستر اخذ آگهی برای مشتری دچار تحول اساسی شده است . در رسانه های جدید ، آگهی و تبلیغات همراه با فیلم ، صدا و تصویر و موسیقی ، مخاطب را به خود جلب میکند و تنوع در رنگ ها و تصویر جاذبۀ بسیاری را در مسیر آگهی ها ایجاد میکنند. تحول در سیستم های گرافیکی ازجمله ویژه گی های این نوع روزنامه نگاری است.
12- آرشیو : با وجود روزنامه های الکترونیک ، دستیابی به آرشیو ، هزاران بار افزایش می یابد . آرشیو های الکترونیکی حجم بسیار کمی دارند و فضای اشغال شده در مقایسه با روزنامه های کاغذی بسیار اندک است.
13- تغییر در روش های پوشش خبری : در روزنامه های کاغدی تنها با یک تاکتیک میتوان مخاطبان را مجاب به پذیرش یک خبر کرد . اما در روزنامه نگاری الکترونیک و نشریات الکترونیک برای اقناع مخاطبان ، شیوه های جدیدی از پوشش های خبری به صورت ترکیبی ، مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد. استفاده از "پیش زمینه" به شدت افزایش یافته و ابزار های نظیر فیلم ، اسناد و عکس میتواند برای مخاطب امکان اقناع بیشتری را فراهم کند.
14- رسانه های مجازی : در روزنامه نگاری الکترونیک یکی از مشکلاتی که روزنامه نگاران سنتی را محدود میسازد ، از بین رفته است ؛ محدودیت جا و مکان از بین رفته است . اصولآ ساختار سازمانی این رسانه ها همانند سازمانهای مجازی است که در این مجموعه معرفی و تشریح شده است .
در چنین حالتی ، روزنامۀ الکترونیکی به دلیل ارتباطات فکری و روش نگار آن میتواند با دیگر روزنامه ها و نشریاتی  که از حهت خط مشی یا شاختار با یکدیگر همخوانی دارند ، "لینک" شوند که این مسآله میتواند به ارایۀ مطالب دیگران و تبلیغ برای اخذ اطلاعات تکمیلی و اضافی بینجامد

[ پنجشنبه ۲۲ مرداد۱۳۹۴ ] [ 14 ] [ شفیع بهرامیان ] 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۴
hasan sabilan ardestani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی