معرفی کتاب: تبلیغات فرهنگی از تئوری تا عمل
کتاب تبلیغات فرهنگی از تئوری تا عمل نوشته وحید حایری و محمد رضا رستمی توسط نشر تبلور به چاپ رسیده است.
جلد نخست این کتاب در اندازه وزیری بزرگ، 322 صفحه و قیمت 12 هزارتومان در سال 1390 برای بار نخست چاپ شده است. تبلغات فرهنگی در 7 فصل و زیرعنوانهای مربوط تنظیم و تدوین شده است. اصول و مبانی تبلیغات، اصول تبلغات فرهنگی، فرآیند تبلیغات فرهنگی، تحقیقات درباره مخاطب، نگاهی دقیقتر به راهکارها و روشها، رفتارها و عادتها، مبادله و ابزار تغییر رفتارها، ارزیابی تبلیغات فرهنگی و اثربخشی تبلیغات فرهنگی بر تغییر رفتار مخاطبان به ترتیب عنوانهای اصلی این کتاب هستند.
بنابر نوشته کتاب، تغییرات فرهنگی زمانی تحقق خواهند یافت که طرز تفکر افراد تغییر داده شوند، ساختارهایی بیرونی جامعه بهبود یابند یا اقداماتی انجام شود که آثار یک سوء رفتار را به حداقل برسانند.
بر این اساس، نویسندگان کتاب در مقدمه آوردهاند تبلیغات ارسال پیام جانبدارانه به مخاطب است که خود نوعی اطلاعرسانی تعریف میشود. درباره چرایی تدوین کتاب نوشتهاند منابع این حوزه بسیار اندک هستند و به دلیل تفاوتهای فرهنگی میان مبدأ و مقصد ترجمههای کتاب بخش عمدهای از کارکرد اثر را از بین میبرد.جلد نخست به مبانی نظری این حوزه پرداخته است و جلد دوم نیز به راهکارهای عملیاتی اجرای تبلغات فرهنگی، طرحریزی و اجرای کمپین تبلیغات فرهنگی و ... خواهد پرداخت.
نویسندگان مدیران بخش دولتی نهادهای عمومی کارکنان و مدیران غیردولتی و خصوصی، مدیران بازاربی، و دانشجویان روابطعمومی، ارتباطات علوم اجتماعی سیاسی و روزنامهنگاری و ... را به مخاطبان اصلی این کتاب بر شمردهاند.
فصل نخست این کناب به مبانی تبلیغات میپردازد. رویکرد عملی تعاریف و اصول تبلیغات ارائه شده است. مفاهیمی چون پیام، رسانه، انواع تبادل پیام، مخاطب شناسی و ... کوتاه معرفی میشوند.
فصل 2 کتاب به مروری بر مفاهیم تبلیغات فرهنگی پرداخته است. تعاریف و انواع تبلیغات فرهنگی، کارکردها و محدودیتهای آن، مفاهیمی هستند که با ارائه نمونههای عملی در این فصل شرح داده شدهاند.
فرایندهای اجرای تبلیغات فرهنگی موضوع محوری فصل 3 است. در این فصل 3 مدل کلان برای اجرای تبلیغات فرهنگی معرفی و شرح داده میشوند.
تحقیق در مورد مخاطب، موانع و محدودیت های آن موضوع فصل 4 کتاب است. در این فصل خواننده خواهد آموخت که چگونه به اطلاعات مورد نظر خود از مخاطب دست پیدا کند و خطاهای احتمالی را به حداقل برساند.
فصل 5 به بررسی ماهیت رفتارهای و عادات مخاطبان میپردازد سپس مفهوم مبادله را در تبلیغات فرهنگی تشریح کرده و ابزارهای تغییر رفتار را به خوانندگان معرفی میکند.
در فصل 6 کتاب شیوههای ارزیابی میزان اثر بخشی تبلیغات فرهنگی آموزش داده میشود. هدف محوری این فصل آموزش این نکته است که تعداد تکرار تبلیغ و یا مقدار هزینه برای کمپین تبلیغاتی معیارهای مناسبی برای سنجش اثربخشی تبلیغات فرهنگی نیست.
اثربخشی تبلیغات فرهنگی و رهنمودهایی برای افزایش آن، عنوان فصل 7 این کتاب است. این فصل به ذکر نکاتی کلیدی میپردازد که توجه به هر کدام میتواند در موفقیت و یا عدم موفقیت یک کمپین تبلیغات فرهنگی نقشی کلیدی ایفا کند.
انتهای خبر // دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها :::: کد خبر 2372