معرفی کتاب: پیرامون حقوق مطبوعات و تبلیغات ایران
کتاب «پیرامون حقوق مطبوعات و تبلیغات ایران» نوشته مرتضی محبی از سوی نشر شخصیت چاپ و توزیع شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب، در واقع روزآمد شده کتاب «پیرامون حقوق مطبوعات ایران» است که در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. آن کتاب را نیز نشر شخصیت روانه بازار کرده بود و کتاب کنونی هم با افزوده شدن ۶۵ عنوان مطلب جدید که ۲۱ مورد آن درباره تبلیغات است، با نام «پیرامون حقوق مطبوعات و تبلیغات ایران» منتشر شده است.
نویسنده در پیشگفتار چاپهای نخست و دوم آورده است: نگارش مطالب این کتاب بر اساس قوانین، تصویبنامههای هیات وزیران، مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی، آرای وحدت رویه هیاتهای عمومی دیوانعالی کشور و دیوان عدالت اداری، نظرات اداره کل حقوقی قوه قضاییه، ادارهکل قوانین مجلس شورای اسلامی، دفتر امور حقوقی ریاستجمهوری و رویه هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام و سعیشده تا با پرداختن به مسایل این حوزه، مجموعهای کاربردی برای استفاده دانشجویان، اصحاب رسانه و مدیران مسوول و فعالان این بخش، آماده شود.
مطبوعات با ۹۸ زیربخش، تبلیغات با ۱۳ زیربخش و پیوستها با ۱۶ مورد بخشهای اصلی این کتاب را تشکیل میدهند. مطبوعات در قانون اساسی، ملزومات آزادی بیان، بررسی اخلال به مبانی اسلام و حقوق عمومی، قلمرو شمول قانون مطبوعات، انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی و مانند اینها در بخش مطبوعات مورد بررسی و مداقه قرار گرفتهاند.
بخش تبلیغات نیز آئیننامهها، شخصیت حقوقی، محل، شرایط، مدیریت و مسئولیت کانون، شرایط تبلیغ انواع کالاها و خدمات را بررسی کرده و پیوست ها نیز شامل؛ قانون مطبوعات، آئیننامه اجرائی آن، قانون محل دفاتر رسانهها و بسیاری دیگر از قوانین و مقررات، آئین نامهها و دستورالعملهای متفاوت است.
کتاب «پیرامون حقوق مطبوعات و تبلیغات ایران» در اندازه وزیری، ۲۹۸ صفحه، جلد مقوائی گلاسه، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده و در کتابفروشیها توزیع شده است