ویژگی های روزنامه نگاری الکترونیکی
1- دو طرفه بودن یا تعاملی بودن : اولین و هیجان انگیز ترین ویژه گی روزنامه نگاری الکترونیک ، دوطرفه بودن یا تعاملی بودن آن است . در روزنامه نگاری الکترونیک مبحثی به نام " دروازه بان خبر " به ضعیف ترین حالت خود تبدیل میشود و به جای یک منبع خبری منابع متعدد خبری وجود خواهند داشت که میتوانند به خواننده و مخاطب قدرت انتخاب بیشتری بدهند . در این حالت ، این مخاطبان اند که میتوانند بر جریان انتقال اخبار و اطلاعات کنترول بیشتری پیدا کنند.
2- قابلیت در دسترس بودن لحظه ای اخبار (online) : این شیوه امکانی را در اختیار مخاطب قرار میدهد تا روزنامه نگار و مخاطب در جریان آخرین اخبار و تحولاتی که لحظه به لحظه اتفاق می افتد ، قرار گیرد .
3- قدرت جستحو : در روزنامه نگاری الکترونیک این امکان وجود دارد که در حد اقل زمان ممکن به نکتۀ دلخواه خود دسترسی پیدا کنیم .
4- غلبه بر محدودیت های زمان و مکان : در روزنامه نگاری جدید ، زمان و مکان در اینترنت تاثیر محدود کنندۀ خود را از دست داده اند و در هر زمان و مکان ، امکان دسترسی به اطلاعات و اخبار وجود دارد و دیگر عوامل جغرافیایی و زمان باعث بازدارنده گی نمیباشند.
5- حل مشکل توزیع : در گذشته یکی ازمعضلات عمدۀ روزنامه نگاری سنتی توزیع و رساندن نشریه به مخاطب بوده است . برف و باران ، شرایط جغرافیایی و فاصله تا مراکز چاپ ازجمله نکاتی بودند که باعث به وجود آمدن مسألۀ توزیع میشدند که این مشکل در روزنامه های الکترونیکی ازبین رفته است . امروزه با حذف سیستم توزیع سنتی ، این پدیده در حد یک انقلاب تغییر کرده است . مهم تر از آن حذف شدن عنصری به نام کاغذ است که علاوه بر صرفه جویی های اقتصادی به محیط زیست نیز صدمه وارد نمیشود.
6- حذف واسطه ها : در روزنامه نگاری سنتی بین پیام و مخاطب واسطه های متعددی وجود داشته است ، اما امروز در روزنامه نگاری الکترونیک این واسطه ها حذف شده اند .
7- تفاوت های مهم درآموزش های
روزنامه نگاری سنتی و روزنامه نگاری الکترونیک : در روزنامه نگاری سنتی
صرفآ بر مهارت های نوشتاری تکیه شد ، ولی در روزنامه نگاری الکترونیک آموزش
ها بسیار تغییر کرده است . آشنایی روزنامه نگاران با فنآوری های جدید از
عوامل بسیار تعیین کننده است . نقش تحقیقات و پژوهش برای خواننده با عث
ازبین رفتن اعتبار یک رسانه میگردد . آموزش های سنتی ، مقطعی و موقت است .
درصورتیکه آموزش های جدید پیشرفته است . مصاحبه های اینترنتی ، گزارش های
اینترنتی ، یافتن موضوع و کسب اطلاعات و منبع یابی را کاملآ دچارتحول کرده
است . یک گزارشگر اینترنتی باید لحظه به لحظه خود را در بستر تحولات آموزش
جدید قرار دهد . در صورتیکه در روزنامه نگاری سنتی برای تیتر و لید یا
گزارش نویسی و مصاحبه صرفآ چند روش وجود داشت .
8- حذف مجوز های دولتی : یکی از نکات برجسته در روزنامه نگاری الکترونیک و روزنامه های الکترونیکی حذف مجوز های دولتی و حکومتی است.
9-
به وجود آمدن رقابت بین رسانه ها : به دلیل تنوع و رقابت بالای رسانه های
الکترونیک ، مردم قادر خواهند بود به حقایق و مطالب بیشتری دسترسی پیدا
کنند. بنابر این برای تاثیر گذاری روی مخاطب شیوه های قدیمی دیگر موثر نیست
. همچنان حذف ، پنهان کاری وبیان واقعیت ها برای کسب وجاهت رسانه ها
ازجمله ویژه گی های رسانه های الکترونیک است.
10- استفادۀ همزمان از
گرافیک ، عکس ، صدا ، تصویر و نیز " چند رسانه ای" در جهت انتقال بهتر و
کاملتر اخبار و اطلاعات از خصوصیات بارز روزنامه های الکترونیک میباشد.
شعار رسانه های سایبرنتیکی : "جهانی فکر کن و محلی عمل کن " .
11-
تجول در مسیر آگهی : از آنجاییکه یکی از اهداف رسانه ها برای خود کفایی و
استقلال ، آگهی میباشد ، بستر اخذ آگهی برای مشتری دچار تحول اساسی شده است
. در رسانه های جدید ، آگهی و تبلیغات همراه با فیلم ، صدا و تصویر و
موسیقی ، مخاطب را به خود جلب میکند و تنوع در رنگ ها و تصویر جاذبۀ بسیاری
را در مسیر آگهی ها ایجاد میکنند. تحول در سیستم های گرافیکی ازجمله ویژه
گی های این نوع روزنامه نگاری است.
12- آرشیو : با وجود روزنامه های
الکترونیک ، دستیابی به آرشیو ، هزاران بار افزایش می یابد . آرشیو های
الکترونیکی حجم بسیار کمی دارند و فضای اشغال شده در مقایسه با روزنامه های
کاغذی بسیار اندک است.
13- تغییر در روش های پوشش خبری : در روزنامه
های کاغدی تنها با یک تاکتیک میتوان مخاطبان را مجاب به پذیرش یک خبر کرد .
اما در روزنامه نگاری الکترونیک و نشریات الکترونیک برای اقناع مخاطبان ،
شیوه های جدیدی از پوشش های خبری به صورت ترکیبی ، مخاطب را تحت تاثیر قرار
میدهد. استفاده از "پیش زمینه" به شدت افزایش یافته و ابزار های نظیر فیلم
، اسناد و عکس میتواند برای مخاطب امکان اقناع بیشتری را فراهم کند.
14-
رسانه های مجازی : در روزنامه نگاری الکترونیک یکی از مشکلاتی که روزنامه
نگاران سنتی را محدود میسازد ، از بین رفته است ؛ محدودیت جا و مکان از بین
رفته است . اصولآ ساختار سازمانی این رسانه ها همانند سازمانهای مجازی است
که در این مجموعه معرفی و تشریح شده است .
در چنین حالتی ، روزنامۀ
الکترونیکی به دلیل ارتباطات فکری و روش نگار آن میتواند با دیگر روزنامه
ها و نشریاتی که از حهت خط مشی یا شاختار با یکدیگر همخوانی دارند ،
"لینک" شوند که این مسآله میتواند به ارایۀ مطالب دیگران و تبلیغ برای اخذ
اطلاعات تکمیلی و اضافی بینجامد